Onlangs kwam de laatste versie van Ubuntu beschikbaar. Ik ben geen fervente gebruiker van de desktopversie. Het werd echter weer tijd mijn vingers hieraan te branden, aangezien mijn laatste ervaring dateerde van twee jaar geleden. Tijdens de upgrade van een oude Ubuntu-versie werd mij gevraagd wat ik wilde doen met de “modified configuration file grub”. Heel attent werden mij enkele opties gegeven, maar geen van de opties vertelde mij wat de consequenties van de keuze waren. Ook kreeg ik nergens toelichting wat deze grub nou eigenlijk was. Een typisch geval van slechte gebruikerservaring en gebrekkig inlevingsvermogen van de ontwikkelaar.
Eind april verscheen er een onderzoek van adviesbureau IPL waarin werd geconcludeerd dat erp toegankelijker moet worden. Tegelijkertijd investeren erp-leveranciers meer in het toegankelijk maken van de functionaliteit dan in de functionaliteit zelf. Deze bewustwording van softwareleveranciers is een erg belangrijke. Het gros van de software wordt nog ontwikkeld vanuit het oogpunt van de ontwikkelaar. Het wordt dan ook tijd dat er meer naar de doelstellingen van de gebruiker wordt gekeken: welke informatie wil de gebruiker in een bepaalde rol als eerste zien en welke transacties heeft hij vaak nodig?
De trend naar gebruiksvriendelijke applicaties is al lange tijd geleden ingezet op het web. Websites en webapplicaties zijn hier al veel meer dan de traditionele desktop software bezig met User Experience. User Experience (UX) is een Engelse term die omvat hoe een gebruiker zich bij een applicatie voelt op gebied van design, interactie en functionele toepassing. Met de komst van nieuwe en verbeterde webtechnologieën als AJAX, HTML5, Silverlight, AIR en Flash wordt het ook mogelijk om applicaties steeds dichter bij de belevingswereld en verwachtingen van de gebruiker te leggen. Een term die in dit verband ook wordt genoemd is Rich Intenet Application (RIA). Het grote voordeel van deze applicaties is dat ze platformonafhankelijk zijn: ofwel het draait op Windows, OSX en Linux.
Grote slag
Langzamerhand begint het bij de wat commerciëlere opensourcesoftwareontwikkelaars te dagen dat er op het gebied van User Experience een grote slag te winnen is. Mark Shuttleworth gaf dit belang voor Canonical (het bedrijf achter Ubuntu) al aan in 2008. Ook bij Openbravo is een Nederlandse UX-expert in dienst genomen, waarmee ook op het gebied van open source erp een belangrijke slag wordt geslagen. Hopelijk volgen vele andere partijen dit voorbeeld.
Noodgedwongen maak ik op dit moment gebruik van Joomla. Veel pijnlijker dan een dergelijk pakket kan het op gebied van gebruikerservaring niet worden. Wie een site van vijf pagina's beheert zal dik tevreden zijn, maar voor de professionele gebruikers schijnt er inmiddels al licht aan de horizon met een alternatief open source CMS-pakket als Magnolia. Ik noem Joomla, maar ik kan hier menig andere applicatie als voorbeeld aanhalen.
De nabije toekomst staat in het teken van User Experience en RIA. We zullen meer volmaakt tevreden (open source) softwaregebruikers gaan meemaken.
@Jan Hendrik Mensen, inderdaad gebruikers moeten bij standaardhandelingen niet overvallen worden door dit soort gebreken.
Als je op deze site een wat langere reactie on-line intypt, dan bent meestal de pineut door dit verversen. Je kan natuurlijk ook heel snel typen, maar dan heb je meer kans op typo’s en kromme zinnen. Heb dit ook door schade en schande geleerd. Dus ik gebruik soms eerst de tekstverwerker.
Het verversen van de webpagina gaat ook niet altijd goed (door caching?). Je kan vaak niet meteen zien of je reactie on-line is gezet. Dat is soms na een half uur nog niet te zien.
Soms is het onderste deel van de pagina na “Reageer als” niet te zien, nadat je met je browser de pagina ververst hebt. De pagina is dan niet geheel te downloaden.
Herhaal je het plaatsen van het bericht om zeker van plaatsing te zijn, dan is de kans groot dat je bericht meermalen verschijnt en moet de arme redactie de herhalingen verwijderen.
Ook kan het gebeuren dat je reactie helemaal niet gepubliceerd wordt nadat je “Plaats reactie” hebt aangeklikt. Misschien heeft het automatisch verversen van de webpagina en het plaatsen van de reactie elkaar gekruist.
Dit is geen goede zaak, zeker niet voor een bedrijf als Computable. De redactie zal er ook niet blij van worden,