Medewerkers moeten vanaf het eerste moment dat er gesproken wordt over een ict-uitbestedingscontract hierbij betrokken worden. Volgens Computable-experts is uitbesteding mensenwerk, het personeel is daarom onmisbaar. ‘Begin bij de contractbasis, want daar ligt voor mij de crux. Een respectvol contract weerspiegelt de respectvolle erkenning van de menselijke kant', zegt directeur consulting Ton Dekkers van Galorath.
Uit onderzoek van dienstverlener Ordina blijkt dat Nederlandse ict- en businessmanagers vinden dat uitbestedingsprojecten meer kans hebben succesvol te eindigen wanneer er meer aandacht wordt geschonken aan de menselijke kant. Ruim de helft van de ondervraagden denkt dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de menselijke aspecten binnen dergelijke trajecten.
Nu wordt uitbesteding nog vaak in het geheim voorbereid, zegt salesmanager Ed Hoogreef van Xerox. ‘Het betrokken personeel mag niet van de plannen op de hoogte zijn.' De experts vinden echter dat de personeelorganisaties betrokken moeten worden bij dit proces. ‘Actieve betrokkenheid van ondernemingsraden en hr-functionarissen is een must', zegt Bernard van Oranje, eigenaar van Levi9 Global Sourcing. ‘Ook heel belangrijk is geduld. Geeft mensen de tijd om te wennen aan een verandering en geeft hun niet het gevoel dat het slikken of stikken is.' En heet de medewerker daarna welkom, zegt Barry van Beem van HP. ‘Zorg er voor dat ze vanaf dag een welkom worden geheten op bijvoorbeeld bedrijfsborrels en meetings, in het interne bedrijfsblad en organiseer coffee talks.'
Cultuurmatch
Kijk niet alleen naar wat een partij kan leveren en de kwaliteit daarvan. ‘Er moet ook een cultuurmatch zijn met de medewerkers van de partij die het werk overneemt', zegt Hugo Messer van Bridge-outsourcing. Kijk ook naar de personen die als contractmanager worden aangetrokken. ‘Een goede it-teamleider is niet per se een goede contractmanager', zegt managing partner Fransçois Zielemans van Virtum.
Fysieke kennismaking tussen collega's is de beste manier, menen de experts. ‘Dat verkleint de drempel om daadwerkelijk contact met elkaar op te nemen', zegt directeur Mat Maas van DTP@Work. Bij uitbesteding naar een ander land kun je er voor kiezen om medewerkers op en neer te laten reizen. ‘Wij laten onze medewerkers in India en Nederland op en neer reizen om zo aan elkaar te wennen, maar bovenal om samen te werken, begrip voor elkaar opbrengen en te communiceren', zegt directeur Andre Varma van MMP.
Niet te springen
Medewerkers zitten vaak helemaal niet te springen om mee te gaan naar de leverancier. ‘De betrokkenen overkomt het, ook al participeren ze tegenwoordig steeds meer in selectietrajecten, de keuze om uit te besteden hebben ze meestal niet zelf gemaakt. Ze zien hun kindje overgaan naar vreemden en dat is nooit leuk', zegt consultant outsourcing Hans Kateman van Getronics.
Er zitten overigens ook nadelen bij het betrekken van de medewerkers, erkennen de experts. Jorg Verbaas van Logica is een voorstander van het zorgvuldig betrekken van medewerkers, onder andere via de ondernemingsraad, maar ziet ook een nadeel: ‘Het bevordert niet de snelheid van een traject, waardoor medewerkers langer in onzekerheid blijven over de individuele gevolgen. Het is belangrijk een balans te vinden tussen zorgvuldigheid en snelheid.'
Uit vorig jaar door Ernst & Young gehouden interviews met meer dan 300 executives komt naar voren dat herstructurering van (onder andere) de IT functie hoog op de agenda staat. Outsourcing is hierbij één van de opties. Uit het Ernst & Young ICT Barometer onderzoek komt naar voren dat uitbesteding van IT diensten aan bedrijven in andere landen (off-shoring) lang niet altijd naar tevredenheid verloopt.
Uitbesteding van IT diensten naar andere landen leidt regelmatig tot complicaties als gevolg van de menselijke kant: zoals cultuurverschillen en communicatieproblemen. Het Ernst & Young ICT Barometer onderzoek laat zien dat 33% van de organisaties ontevreden is over de IT diensten die naar andere landen zijn uitbesteed. Van deze ontevreden organisaties geeft 67% aan dat cultuurverschillen de belangrijkste oorzaak zijn en 46% wijst vooral op communicatieproblemen. Verrassend is dat cultuurverschillen twee keer zo vaak als probleem worden genoemd dan het niet aan de verwachtingen voldoen van het uitbestede systeem.
Uit het onderzoek blijkt dat het moeilijk is culturele en communicatieproblemen te overwinnen. Technische problemen kunnen veelal met extra geld en capaciteit worden opgelost, maar dit werkt niet voor het overbruggen van cultuurverschillen. Om deze verschillen te overbruggen en te komen tot een succesvolle relatie met de buitenlandse service provider, is het allereerst nodig om te accepteren dat er verschillen zijn en om vervolgens te investeren in de kennis van de wederzijdse culturen. Open en eerlijke communicatie is essentieel, evenals het direct bij de start van de relatie maken van heldere afspraken over doelstellingen, mijlpalen en sancties. Hierdoor worden fouten in de communicatie voorkomen en worden wederzijds duidelijke en realistische verwachtingen geschapen.
Met wat mooie praatjes, een beetje babbelen, wat snoepreisjes en dan helpt de Nederlander zelfs actief mee om zijn baan weg te geven aan een paar Indiers.
Een bedrijf dat personeel niet uit dezelfde pool mensen wenst te recruteren als zijn klanten is niet goed bezig. Outsourcing is onetisch en vernietigd op den duur de Nederlandse ICT-bedrijfstak.
Het argument “je houdt het toch niet tegen” is een self fulfilling prophecy en een houding die de uitverkoop van kennis en jobs ondersteund. Kortetermijnwinst voor de enkeling en langetermijnschade voor velen.
Is het niet enorm ouderwets te denken in landen / continenten? Als je tegenwoordig een webservertje nodig hebt voor je lokale voetbalvereniging. Dan kijk je toch ook eerst 1. Naar de prijs en 2. Naar de performance? Het boeit je toch niet dat die server vervolgens gehost wordt in Sint-Juttemis? Ik vind het ouderwets te denken in een Nederland. Gebruik de goede dingen die de wereld te bieden heeft. Kijk naar de mogelijkheden om je heen….. en staar je niet zo blind op de werkgelegenheid in Nederland.
Als de wereld eens een keertje kapt met denken in grenzen, culturen, religieverschillen dan werk jij straks ook voor die multinational in China die zoekt naar goed personeel in Nederland voor een functie voor een klant in Engeland. Waar je vervolgens vanuit je zolderkamertje aan kan werken.
Je collega’s zie en spreek je in de online wereld. Je hoeft in de ochtenduurtjes niet meer in de file te staan. Je werkt waar en wanneer jij dat wilt. En krijgt er nog vorstelijk voor betaald ook.
Ik vind het zeker geen slecht idee, maar is het voor een bedrijf haalbaar om het personeel erbij te betrekken. Zonder goede planning kom je meestal nergens.
@Allewijsheidop1stokje
Het hosten van een webservertje is van een wat andere orde van grootte dan het verplaatsen van FTE’s en banen.
Misschien werk jijzelf nu nog lekker flexibel als ZZP-er, maar er zijn nog genoeg mensen die in een vaste dienstbetrekking werken wier werk op dit moment wordt verplaatst naar India voordat zijzelf worden geloost uit het bedrijf.
Het staat natuurlijk altijd interessant om jezelf voor te doen als de grote non-xenofobe wereldburger, maar ook jij zal de strijd verliezen als er echt wereldwijde concurrentie plaatsvind, eenvoudigweg omdat de lasten hier in Nederland veel hoger liggen dan in India of China.
Persoonlijk heb ik nog geen enkele multinational uit China gezien die hier in Nederland op zoek is naar goed personeel. Middels de “blauwe kaart” kan dat soort bedrijven nu zijn eigen, goedkopere kenniswerkers importeren in Europa.
Ik vrees dat je een wat naieve en positieve visie hebt van wat er in de ICT staat te gebeuren.
Goede mensen blijven altijd en overal nodig. Bij de opmerking cultuurverschillen wil ik graag wat zeggen. Dit wordt veel te vaak gebruikt om aan te geven dat de andere partij (vooral bij offshoring)niet snapt wat wij willen en bedoelen. Als specificaties over de muur worden gegooid, krijg je terug wat je aanlevert. Als de requirements onduidelijk en vaag zijn maakt de ander (mogelijk vanuit zijn /haar cultuur) een waarschijnlijke keus ipv terugtekoppelen dat de input beroerd is.
@Allewijsheidop1stokje
Betaalt de rest van de wereld ook de extra uitkeringen die moeten worden betaald door maar alles te outsourcen naar lagelonenlanden?
@CV:
Nee, geen zzp’er. Ik ben in vaste dienst bij een groot IT bedrijf, het resultaat van outsourcing van een grote Nederlandse bank. Op dit moment heb ik de uitdaging om reperterende / simpele werkzaamheden te offshoren naar lage lonen landen. Het leuke werk blijft over, zeg ik altijd 🙂
Misschien iets te ambitieus en wellicht een tikje naief. Het is iets wat ik mee gekregen heb uit mijn oude bedrijf… “Het begint met ambitie”.
Ik word moe van de bekrompen ‘wij zijn Nederland’-gedachten. Wij zijn Nederland, groot geworden van handel wereldwijd. Ik zou deze creativiteit wat meer terug willen zien in de ontwikkelingen van de globale manier van het (nieuwe) werken.
En zoals Ton Dekkers aangeeft “Goede mensen blijven altijd en overal nodig”. Dus probeer ik mij maar onder die goede te scharen 😉