Tijdens outsourcingstrajecten wordt te weinig aandacht gegeven aan de menselijke kant. Dat concludeert dienstverlener Ordina na onderzoek. ‘Tijdens de onderhandelingen voor een uitbestedingscontract is er vooral aandacht voor de zakelijke aspecten. Dat wordt allemaal in een contract gegoten', zegt directeur application outsourcing en projecten Radboud Berg van de dienstverlener. Met zakelijke aspecten bedoelt Berg bijvoorbeeld afspraken over key performance indicators (kpi's) of besparingen die gerealiseerd moeten worden.
Uit onderzoek van de dienstverlener onder 221 Nederlandse ict- en businessmanagers blijkt dat zij vinden dat uitbestedingsprojecten eerder succesvol eindigen als er meer aandacht was gegeven aan de menselijke kant. Ruim de helft van de ondervraagden denkt dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de menselijke aspecten bij dergelijke trajecten.
‘Een uitbestedingscontract loopt vaak een jaar op vijf en is een dynamisch proces', zegt Berg. ‘De opdrachtgever en de opdrachtnemer moeten samen aan het werk om het traject succes vol te maken. Dat lukt niet als je alleen op de zakelijke aspecten richt.'
Informeren
Een belangrijk aspect is bijvoorbeeld om de werknemers goed te informeren over wat er staat te gebeuren. ‘Werknemers die bij een uitbesteding betrokken zijn, zijn vaak bezig met heel basale vragen, bijvoorbeeld hoe baanzeker ben ik of wat zijn mijn doorgroeimogelijkheden.' Ook het welkom heten van de werknemers binnen het nieuwe bedrijf is belangrijk.
Opvallend is dat business- en ict-managers allebei denken dat er te weinig aandacht is voor menselijke aspecten, maar beiden vinden dat ze het goed doen. De ict-manager vindt de menselijke kant nog wat belangrijker dan de businessmanager. ‘Bij een ict-manager praat je natuurlijk over zijn business. Een businessmanager staat er wat verder vanaf. Bij uitbestedingstrajecten gaat vaak het ict-management ook mee. Dan komt het wel dichtbij voor de ict-manager.'
Dat Ordina het begrip ‘menselijke kant’ in de mond durft te nemen!? Net alsof ze zelf wel zo begaan zijn met MENSEN. Het enige waarmee ze begaan zijn, zijn de pegels. Voor pecunia moet alles wijken.
Getver, wat krijgt zo’n ‘onderzoek’ op deze manier een nare bijsmaak.
Of de menselijke kant onderbelicht is bij outsourcing trajecten is maar de vraag. Mijns inziens zijn er twee partijen. Namelijk degene die de uitbesteding veelal initieert (de organisatie) en degene die de uitbesteding ondergaat (de betreffende werknemer). Bij de laatste groep zie je grote verschillen.
Er zijn medewerkers die de op touw zijnde verandering toejuichen en nieuwe kansen zien. Een andere categorie zijn die medewerkers die terughoudend zijn en soms ook wel een negatieve houding aannemen.
Deze negativiteit is fnuikend en kan zelfs leiden tot een valse start voor het welslagen van een outsourcingtraject. Het enige middel om dit het hoofd te bieden is het creëren van duidelijkheid door open en transparant met elkaar te communiceren. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zaken weghouden of mooier voorspiegelen dan in werkelijkheid het geval is, houdt geen stand. Mensen zijn niet dom en communiceren eenvoudig met de buitenwereld door media als linked-inn, twitter en facebook . Hiermee valt zeer snel objectieve kennis en ervaring te vergaren wat sterk richting kan geven aan het outsourcing sentiment!
Resumerend veranderingen zijn onderhevig aan de orde van de dag, bestrijd ze niet maar ga ze aan en maak er het mooiste van. Een Outsourcing traject is een verandering waarin in een korte tijd veel veranderingen doorgevoerd moeten worden. Onduidelijkheid en onzekerheid zijn onvermijdelijk. De remedie hiervoor is m.i. elkaar opzoeken en helder en transparant te communiceren en eventuele consequenties niet uit de weg gaan.
Simon Kornblum
Wat bakt Ordina er zelf van wat betreft de menselijke kant ? :
http://www.google.nl/search?q=ordina+ontslagen
Moet je hiervoor een onderzoek houden? Outsourcing wordt nu eenmaal vanwege zakelijke redenen gedaan. Vanuit financiele en/of service oogpunten en om de outsourcing een suc6 te laten zijn moet je dat deel dus eerst goed doen. De mensen vertel je ondertussen dat er heus betere en nieuwe kansen voor ze zijn. Waarom die mensen niet eerder uit vrije wil naar de sourcing partij zijn overgestapt behandelen we dan voor t gemak maar even niet.
Het is niet altijd zo dat er medewerkers moeten vertrekken of een andere functie krijgen als er werk wordt uitbesteed. Wij werken veel voor softwarebedrijven die moeite hebben met het vinden van getalenteerde programmeurs in Nederland en daarnaast graag hun kosten laag houden. In de meeste gevallen initieren onze opdrachtgevers outsourcing om extra capaciteit te creeeren en worden onze teams een verlengstuk van de organisatie.
Vanuit mijn (offshore) outsourcing praktijk zie ik de menselijke kant als cruciaal op 2 vlakken: Aan de ene kant wil de uitbestedende partij draagvlak creeeren bij de bestaande medewerkers; aan de andere kant moet er een cultuur-match zijn met de medewerkers van de partij die het werk overneemt.
Om outsourcing te laten slagen is het belangrijk ervoor te zorgen dat de bestaande medewerkers het initiatief begrijpen (wat levert het de organisatie en hen persoonlijk op?) en idealiter ook als positief zien. Daarnaast moet er bij de selectie van een geschikte leverancier veel aandacht besteed worden aan de cultuur van beide organisaties. In veel trajecten worden vooral performance, track record en prijs als criteria gebruikt. Twee organisaties waarvan de mensen bij elkaar passen en prettig samenwerken maken een grotere kans op succes in het outsourcingstraject. Uiteindelijk gaat het erom welke persoon het werk gaat uitvoeren. Er zou daarom door de uitbestedende partij gekeken moeten worden naar het selectieproces van de leverancier; Hoe worden mensen geselecteerd? Hoe wordt het team samengesteld? En daarna moet er tijd en geld geinvesteerd worden in het versterken van de banden tussen beide teams (uitbesteder en leverancier).
Hoe groter de organisaties, des te meer spelen cijfers en ratio een rol. Maar iteindelijk is outsourcing mensenwerk en moeten we aandacht besteden aan de zachte kanten van een samenwerking om hem te doen slagen.
Misschien…. is het een idee om als insourcende en outsourcende partij het boek “Managen van Transities” (Over de menselijke kant van organisatieveranderingen) van Wiliam Bridges te lezen?
Ik kan me goed vinden in wat Hugo schrijft, maar naast cultuur is ook het traject van het loslaten van de oude omgeving (technisch, maar ook emotioneel: nieuwe collega’s, andere werklocatie, andere werkzaamheden meestal zelfs) en het goed doorlopen van de (meestal langdurige en onzekere) periode voordat alles weer nieuw is. Je hebt te maken met mensen en iedereen ervaart of beleefd zo’n verandering verschillend en heeft dus andere begeleiding nodig.
Ik heb dit boek gelezen voor mijn opleiding tot Coach/Counselor en weet, dat er specialisten zijn, die binnen zo’n traject de menselijke kant kunnen begeleiden.
Vanuit mijn eigen bedrijf zet ik senior Project-, Programma- of Transitie-, Verandermanagers in bij verschillende (ICT-)trajecten; daarnaast kan ik putten uit een groot netwerk van coaches/counselors.