Tijdens outsourcingstrajecten wordt te weinig aandacht gegeven aan de menselijke kant. Dat concludeert dienstverlener Ordina na onderzoek. ‘Tijdens de onderhandelingen voor een uitbestedingscontract is er vooral aandacht voor de zakelijke aspecten. Dat wordt allemaal in een contract gegoten’, zegt directeur application outsourcing en projecten Radboud Berg van de dienstverlener. Met zakelijke aspecten bedoelt Berg bijvoorbeeld afspraken over key performance indicators (kpi’s) of besparingen die gerealiseerd moeten worden.
Uit onderzoek van de dienstverlener onder 221 Nederlandse ict- en businessmanagers blijkt dat zij vinden dat uitbestedingsprojecten eerder succesvol eindigen als er meer aandacht was gegeven aan de menselijke kant. Ruim de helft van de ondervraagden denkt dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de menselijke aspecten bij dergelijke trajecten.
‘Een uitbestedingscontract loopt vaak een jaar op vijf en is een dynamisch proces’, zegt Berg. ‘De opdrachtgever en de opdrachtnemer moeten samen aan het werk om het traject succes vol te maken. Dat lukt niet als je alleen op de zakelijke aspecten richt.’
Informeren
Een belangrijk aspect is bijvoorbeeld om de werknemers goed te informeren over wat er staat te gebeuren. ‘Werknemers die bij een uitbesteding betrokken zijn, zijn vaak bezig met heel basale vragen, bijvoorbeeld hoe baanzeker ben ik of wat zijn mijn doorgroeimogelijkheden.’ Ook het welkom heten van de werknemers binnen het nieuwe bedrijf is belangrijk.
Opvallend is dat business- en ict-managers allebei denken dat er te weinig aandacht is voor menselijke aspecten, maar beiden vinden dat ze het goed doen. De ict-manager vindt de menselijke kant nog wat belangrijker dan de businessmanager. ‘Bij een ict-manager praat je natuurlijk over zijn business. Een businessmanager staat er wat verder vanaf. Bij uitbestedingstrajecten gaat vaak het ict-management ook mee. Dan komt het wel dichtbij voor de ict-manager.’