Nederlandse werknemers zijn beduidend minder trots op hun organisatie dan een jaar geleden. Het percentage trotse werknemers daalde van 47 procent naar 35 procent. De sector ict en telecommunicatie volgt dat landelijk gemiddelde precies. Dit blijkt uit de editie 2010 van het periodieke onderzoek van Integron naar medewerkertevredenheid in Nederland.
Dat is lager dan een jaar geleden, toen het gemiddelde op een 7,5 lag, maar nog altijd hoger dan in de meeste andere sectoren. De ondervraagde werknemers gaven hun mening over tien verschillende punten die de tevredenheid kunnen beïnvloeden. Ict’ers zijn vooral te spreken over de samenwerking met collega’s: dit onderdeel krijgt een 8,2. Dat is een fractie beter dan een jaar geleden.
De baanzekerheid scoort met een 6,7 minder goed onder ict-werknemers. Integrons directeur Stephan van Gelder vindt dat werkgevers de behoeften van hun personeel serieus moeten nemen. Zo zouden ze contractueel moeten vastleggen hoe ze gehoor gaan geven aan de basisverwachtingen van werknemers. ‘Pas als de verwachtingen van werknemers goed zijn ingevuld, kan er sprake zijn van wederzijdse betrokkenheid’, stelt Van Gelder.
Populair
Integron is niet de eerste partij die concludeert dat de ict’er het niet slecht heeft. Eerder bleek uit gegevens van onderzoeksbureau Seo dat de functie van de ict-consultant een van de populairste functies in Nederland is. Analisten die in opdracht van zakenblad Incompany onderzoek deden, meldden dat ict’ers het beste af zijn wanneer ze werken bij ict-dienstverlener Sogeti.
Logica doet het volgens Incompany minder goed. ‘Dat bedrijf is gewoon veel harder dan Capgemini’, aldus hoofdredacteur René Gerhardus. ‘Sommige bedrijven in deze sector gaan met jonge mensen om alsof het computers zijn: als ze niet meer nodig zijn, worden ze eruitgegooid.’
Bij de relatief hoge tevredenheid van de ict’er valt overigens wel een kanttekening te maken: vrijwel alle onderzoeken laten zien dat de werknemers uit de ict-sector minder tevreden zijn dan een jaar geleden.