Ict-samenwerkingsorganisatie voor het hoger onderwijs Surf werkt aan een project dat het studiesucces van studenten moet vergroten en de werkdruk van docenten moet verlagen. De mogelijkheden van digitaal toetsen zijn een belangrijk onderdeel van het initiatief. Onder de naam 'Toetsing en toetsgestuurd leren' spoort het innovatieplatform universiteiten aan de kennis van studenten digitaal te toetsen in plaats van met pen en papier.
Opleiders die dat doen, kunnen er volgens Surf voor zorgen dat minder studenten vroegtijdig hun studie beëindigen. De uitval van studenten waarmee hogescholen en universiteiten nu nog kampen, zou in 10 procent van de gevallen worden veroorzaakt door een slechte aansluiting tussen de vooropleiding op de vervolgstudie. Projectmanager Christien Bok: 'Docenten merken dat studenten die aan een studie beginnen lang niet altijd hetzelfde niveau hebben. Dat komt doordat ze vanuit allerlei richtingen instromen.'
Zo hebben bijvoorbeeld niet alle studenten evenveel kennis van wiskunde, statistiek of van de Nederlandse of Engelse taal. Het op niveau brengen van de kennis van studenten zou veel tijd kosten. Een digitale toets moet het mogelijk maken voorafgaand aan de studie de kennis van de studenten te peilen en eventueel bij te spijkeren. 'Het verhogen van het niveau kan eveneens met digitale toetsen', legt Bok uit. 'Maar een netwerk van docenten of contact met andere studenten kan ook heel nuttig zijn.'
Subsidievoorstel
Het programma van Surf duurt drie jaar. Bok geeft aan dat Surf 'niet de illusie heeft dat daarna alles geregeld is'. 'Het is een groot project', zegt ze. 'Geneeskunde is op dit moment de enige studie die een voortgangstoets hanteert. Ze doen dat nu nog met pen en papier. Bij het digitaliseren van de toets moet bijvoorbeeld besloten worden of er een computerlokaal wordt ingericht of dat studenten een laptop krijgen waarop ze toetsen kunnen maken.'
Bok benadrukt dat digitaal toetsen geen wondermiddel is. 'Het kan een hulpmiddel zijn om studieproblemen duidelijk te maken en zo het onderwijs te verbeteren.'
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) subsidieert het project met 6,7 miljoen euro. Opleidingsinstellingen die deelnemen aan het project doneren in totaal 3,5 miljoen euro. Opleiders met een plan voor digitaal toetsen kunnen tot 15 september 2010 een subsidievoorstel indienen.
Zorg voor een structureel betere kwaliteit van de opleiding en het schoolsysteem, zodat het studenten daadwerkelijk weet te fascineren en boeien, dat roeit het “studenten-uitval-verschijnsel” aan de wortel uit.
Zelfmotivatie is de beste “leermeester” van binnenuit.