Accare, een van de grootste instellingen voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Nederland, heeft het beheer van de ict-infrastructuur uitbesteed. De zorginstelling is daarmee koploper in de sector waarin het opereert. Collega-instellingen zullen de vorderingen van Accare met belangstelling volgen. Hans Boonstra, manager I&A van Accare, geeft tekst en uitleg over dit besluit.
Accare besteedt het beheer van de werkplekken en de ict-infrastructuur uit aan Atos Origin. Het betreft zo'n duizend werkplekken op ruim 25 locaties van Accare in Noord-Nederland. Wat zijn de looptijd en de waarde van het contract?
Hans Boonstra: De looptijd is drie jaar, met twee keer de optie van een verlenging met een jaar. Over de contractwaarde doen we geen uitspraken, maar het gaat om een substantiële investering. Naast de overeenkomst met Atos Origin behelst deze investering de inrichting van een regieorganisatie binnen Accare. Verder kan ik aangeven dat in het technisch beheer efficiëntie-voordelen worden behaald, die leiden tot een afname van de beheerkosten per werkplek. Dit is contractueel vastgelegd.
Waarom kiezen jullie voor uitbesteding?
Negen jaar geleden ging Accare op ict-gebied samenwerken met GGZ Drenthe. Dat liep goed, hoewel beide organisaties de afgelopen jaren beleidsmatig uit elkaar zijn gegroeid door de marktontwikkelingen in de zorg. De inhoudelijke synergie werd minder. Het leek ons beter om de ict weer zelfstandig te regelen. Wij hebben besloten om het infrastructuurbeheer in handen te leggen van een gespecialiseerde partij. Het idee erachter is dat we strakker kunnen sturen, meer inzicht te krijgen in de kosten en ons minder te hoeven bemoeien met technische kwesties. Dat geeft ons meer ruimte om ons bezig te houden met de ict-strategie en de functionaliteit van de systemen in het bijzonder. Denk bijvoorbeeld aan e-health-toepassingen.
U verwacht ook door de uitbesteding een efficiëntere ict-infrastructuur terug te krijgen. Die is nodig om te gaan met de snelle ontwikkelingen in de jeugdgezondheidszorg. Wat bedoelt u hier mee?
Zorgverleners krijgen in korte tijd veel veranderingen voor hun kiezen, zoals nieuwe regelgeving met daarbij de beginnende marktwerking in de zorg, webhulpverlening en mondiger cliënten. Patiënten vragen bijvoorbeeld vaker raad via internet en willen zelf afspraken elektronisch kunnen inplannen. Daarnaast wordt ketenintegratie belangrijker. Gegevens moeten eenvoudig en veilig kunnen worden verstrekt aan andere zorginstanties, verzekeraars, huisartsen en apothekers. Een infrastructuur moet voldoende geschikt en flexibel zijn om dit soort ontwikkelingen te kunnen ondersteunen. Dit zelf regelen kost ons veel inspanning. Dan is het verstandiger om het in handen van een specialist te leggen.
Grote partner
Waarom heeft Accare gekozen voor Atos Origin? Dat is geen bekende speler in de zorgsector. Daar zijn toch vooral kleinere ict-dienstverleners actief?
Voor ons gold als uitgangspunt één contractpartij die verantwoordelijkheid neemt voor de complete ict-dienstverlening. Dit heeft logischerwijs geleid tot het selecteren van een grote, breed opererende ict-partner. Atos Origin is zo'n partij. De afspraak, vastgelegd in een service-level agreement, is dat Atos het gehele beheerproces op zich neemt. Wij nemen de dienst af en wat er 'onder water' gebeurt is de verantwoordelijkheid van Atos Origin.
Bovendien heeft dit bedrijf de ambitie in de Nederlandse zorgsector te groeien. Atos heeft in Engeland een sterke positie in de zorg en wil deze kennis en expertise uitbreiden naar andere landen. Daarvan willen wij profiteren.
Stappen er nog medewerkers over van Accare naar Atos Origin?
Nee.
Loopt Accare voorop met dit uitbestedingscontract?
In onze sector zijn wij hiermee koploper. Collega-instellingen in de kinder- en jeugdpsychiatrie zijn reuze benieuwd hoe het bij ons zal gaan. We hebben ons grondig voorbereid, met hulp van een aantal adviseurs. Zo begeleidde Mitopics het selectieproces en gaf KPMG advies over de contractinvulling aan de hand van een door dat bureau ontwikkeld referentiemodel.