Ict-dienstenbedrijf Sogeti wil in korte tijd meer werk in India laten uitvoeren. Het plan is om daar uiteindelijk 20 tot 25 procent van het werk neer te leggen, vertelt algemeen directeur Jeroen Versteeg. Nu is dat nog zo'n 8 procent. In 2009 lukte het niet om de geplande groei van uitbestedingswerk in India te realiseren, vermeldt het jaarverslag van dat jaar.
Sogeti heeft de strategie om zowel in het Indiase Mumbai als in Nederland te groeien. Dat kan door vergroting van zijn marktaandeel, legt Versteeg uit. Momenteel is Sogeti volgens hem goed voor ongeveer 8 procent van de totale omzet in de Nederlandse ict-dienstverleningssector. 'Wij zijn de kleinste van de grote dienstverleners. We moeten zorgen dat we bij de rest aansluiting houden.'
Sogeti heeft in Mumbai een eigen offshorelocatie. Daar werken ongeveer 250 mensen. 'Met de aanhoudende kostendruk en de verwachting dat er binnen enkele jaren een tekort aan ict-deskundigheid op Nederlandse bodem ontstaat, zijn wij overtuigd van nut en noodzaak van offshore dienstverlening', vermeldt het jaarverslag dat op 7 juni 2010 werd gepubliceerd.
Omzet en winst
Ict-dienstverlener Sogeti boekte in 2009 ruim 35,5 miljoen euro nettowinst bij een omzet van ruim 300 miljoen euro, blijkt uit de jaarcijfers. De winst was 28 procent minder dan in 2008, terwijl de omzet ten opzichte van dat jaar afnam met 10 procent. Net als zijn branchegenoten kampt het bedrijf met de economische crisis. Daardoor worden ict-projecten stilgelegd of niet opgestart.
'Onze omzet daalde minder hard dan het sectorgemiddelde van 18 procent', licht Versteeg toe. 'We zagen de crisis op tijd aankomen en hebben dus tijdig maatregelen genomen, waardoor de terugval werd beperkt. Ons winstniveau is nog op peil.'
Goed bezig daar bij Sogeti. Men verwacht een tekort aan ICT deskundigheid op de Nederlandse ICT arbeidsmarkt. Ja gek hé, als je het perspectief op diezelfde arbeidsmarkt onderuit haalt door die te verplaatsen naar het buitenland.
Sogeti zou er beter aan doen samenwerking te zoeken met (erkende) praktijkopleidingen, zodat deze (deels) door de overheid worden gefinancierd als reguliere opleiding. Eventueel kan een deel via bijvoorbeeld een amortisatieregeling worden betaald, mits er sprake is van baangarantie. Zo worden toekomstige nieuwe medewerkers goed opgeleid tegen een redelijke prijs en met de garantie dat ze zich na hun opleiding nog een aantal jaren inzetten voor het bedrijf.
Maar ja, op die manier blijft het “winstniveau” waarschijnlijk niet op het gewenste peil en uiteindelijk is dat natuurlijk het allerbelangrijkst. Op naar de volgende crisis!
Dit ligt niet aan Sogeti, maar aan hun opdrachtgevers die tegen steeds lagere tarieven willen inkopen.
Bovendien gaat het vaak om het simpele productiewerk.
Quote: “verwachting dat er binnen enkele jaren een tekort aan ict-deskundigheid op Nederlandse bodem ontstaat”
Tja, heel Nederland weet dat men om kosten te besparen het liefst massaal gaat offshoren naar India, dus wie wil nu nog deze branche in? Wat is dan oorzaak en wat gevolg?
Helemaal eens met hk dus…
Was Sogeti laatst niet genoemd in een of ander onderzoek als de beste IT-werkgever?
Dat zal nu dan wel weer veranderen. Vooral naar het buitenland outsourcen jongens, de Nederlandse ICT-er heeft geen werk nodig. Maar bedenk wel, eenmaal verloren expertise komt nooit meer terug. En met uitbesteden aan India geldt, net zoals voor alles: if you pay peanuts, you get monkeys.
SZ, ook “simpel productiewerk” is iets dat prima hier gedaan kan worden. Dat kost geen monsterbedragen en daar heb je geen India voor nodig. Bovendien worden de kosten voor regie nogal eens vergeten en na een tijdje met verkeerde specs geproduceerd te hebben, zijn ook de kosten van verkeerd “simpel productiewerk” (want massa) erg hoog.
Maar als er geen simpel werk meer is, waar moet de pas afgestudeerde MBO-er dan nog heen?
Een kleine nuance is gepast: Sogeti heeft als enige grote ICT dienstverlener tijdens de crisis niemand gedwongen ontslagen. Daarnaast wil Sogeti NAAST groeien in Nederland, HARDER groeien in India. Dat is een verschil met het verplaatsen van de capaciteit naar India.
Daarbij is het zo dat klanten gewoon eisen dat bijvoorbeeld 10% van de klus in India wordt uitgevoerd.
Om aan te sluiten bij Baris,
Daarnaast ligt de focus van Sogeti ook op de kwaliteit van hetgeen wordt opgeleverd.
Er wordt nauw samengewerkt met de collega’s in India.
Wat ThomasBz zegt het zelf produceren kost geen monsterbedragen. Klopt maar als je de regie goed voert is India wel degelijk goedkoper en sneller.
@Baris. Als je harder wilt groeien in India omdat je daar de markt wilt veroveren dan gaat dat niet ten koste van de Nederlandse arbeidsmarkt. Echter, als je harder wilt groeien in India, maar je doet dat om de Nederlandse markt te bedienen, dan ben je bezig de arbeidsmarkt te verplaatsen. Snappez vous?
En verder, welke opdrachtgever eist dat 10% van het werk in India gebeurt? Geeft dat soms een kwaliteitsgarantie? Als dat zo is kan hij beter rechtstreeks met India zaken doen, toch?
Overigens, Sogeti is wellicht de enige GROTE ICT dienstverlener die geen (gedwongen) ontslagen had tijdens de crisis, maar zeker niet de enige ICT dienstverlener die dat heeft gepresteerd. De stelling is bovendien afhankelijk van de definitie van “grote dienstverlener”.
Hier ontkom je niet aan, vanwege globalisering. Afstanden worden korter, interacties intensiever. Juist heel slim van Sogeti om zo snel mogelijk het arbeidspotentieel in andere landen te benutten. Wat kan Nederland doen? Goede betrekkingen onderhouden met Aziatische landen: India, China, Maleisië, Indonesië. Ook vanwege de economische groei in die landen, waar Nederland een graantje kan meepikken. De markt- en economische positie van Nederland zullen hoe dan ook verschuiven. Nu de tijd om hier de juiste strategie voor te bedenken.
Aanvullend, de NL ICT markt is verziekt door jonge broekies welke alleen met een leaseauto de ICT in willen (en wat al nog niet meer aan financiële extra’s). Hierdoor prijst elke ICT dienstverlener zich al snel uit de markt. Immers er zijn ook Indiase partijen welke in NL aanbieden bij dezelfde klanten.
Wil je dan nog bestaansrecht hebben zal je ook meemoeten met deze concurrentieslag. Uiteraard met de juiste kwaliteitsnorm. Het niet gebruiken van outsourcing zal je anders de kop kosten, en dat zorgt weer voor meer werkloosheid dan het inzetten van verhoudingsgewijs een paar honderd Indiërs of andere outsourcing. En ja, er zijn inderdaad grote NL klanten welke aangeven dat xx% van de dienstverlening goedkoper moet via Outsourcing. Dus een zekere mate van gedwongen outsourcing is ook de realiteit (helaas).