Hoewel de iPad in Nederland nog niet op de markt is, wordt de gadget toch al gebruikt bij online bestellingen. Opmerkelijk is dat gebruikers van de iPad veel sneller tot een aankoop op internet lijken over te gaan dan gebruikers van reeds bestaande mobiele internettoestellen, zoals de iPhone. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van online maaltijdservice Just-Eat.nl.
De cijfers van Just-Eat.nl tonen een opmerkelijk verschil aan in conversiepercentages tussen gebruikers van de iPad en bestaande internettoestellen, zoals de iPhone en de Blackberry. Het conversiepercentage van iPad-gebruikers is volgens de statistieken bijna driemaal zo hoog als dat van gebruikers van bestaande toestellen. Dat betekent dat de mensen die de website met een iPad bezochten veel eerder tot een aankoop overgingen.
Grote impact voor online retail
Laurens Groenendijk, managing director Just-Eat Benelux: "Toen de iPad werd aangekondigd, dachten we al dat dit een enorme impact voor online retailers zou gaan hebben. We hebben besloten onze eerste cijfers te delen om de potentiële impact van de iPad op de online retail te laten zien." Volgens Groenendijk speelt de overzichtelijkheid van de iPad een belangrijke rol. "Het scherm is groter dan bestaande internettoestellen. Hierdoor is navigatie op websites makkelijker en dat leidt sneller tot aankopen."
iPhone versus iPad
De iPhone wordt vooralsnog het meest gebruikt om Just-Eat.nl mobiel te bezoeken. "Maandelijks bezoeken duizenden mensen onze site met een iPhone. We verwachten dat de iPad dit aantal na haar introductie in Nederland snel overtreft." Meest gebruikte methodes voor verbinding met Just-Eat.nl (verbinding via pc’s en laptops buiten beschouwing gelaten):
1. iPhone (53 procent)
2. SymbianOS (13 procent)
3. Blackberry (12 procent)
4. Android (10 procent)
5. iPod (5 procent)
6. iPad (3 procent)
7. overig (4 procent)
Voor het gemak vergeten we maar even dat de Ipad nu in nederland alleen maar in handen is van een groep enthousiastelingen/gadget freaks, die niet bepaald tot het doorsnee volk qua online activiteiten behoren.