Atos Origin vindt dat het niet verantwoordelijk is voor problemen met een erp-systeem bij bestekleverancier Amefa. Volgens de ict-dienstverlener gaat het om een conflict tussen Amefa en erp-leverancier IFS. Atos Origin is onderaannemer en staat buiten het conflict, zo stelt het in een reactie. De onderneming schrijft dat het aan zijn verplichtingen heeft voldaan en wil verder niet op de zaak ingaan, omdat deze nog bij de rechter ligt.
Amefa houdt de dienstverlener, die als implementatiepartner bij de erp-implementatie is betrokken, verantwoordelijk voor problemen. In reactie op vragen van Computable schrijft het bedrijf: ‘We hebben een aantal werkzaamheden bij Amefa uitgevoerd betreffende de implementatie van IFS Applications. Deze werkzaamheden zijn afgerond (en voor zover ons bekend die van IFS ook).’
‘Wij hebben dan ook aan onze verplichtingen voldaan. Het betoog van Amefa bevat stellingnames waar we niet inhoudelijk op willen ingaan, omdat de zaak nog bij de rechter ligt’, aldus de dienstverlener.
De bestekgroothandel uit Apeldoorn houdt de dienstverlener verantwoordelijk voor problemen met de implementatie van erp-software. Die implementatie verliep moeizaam. De oplevering van het systeem duurde jaren langer dan gepland, het systeem voldoet niet aan de verwachtingen en er is volgens Amefa ruim zeven ton aan extra kosten in rekening gebracht. Er zijn juridische procedures in gang gezet tegen erp-leverancier IFS en implementatiepartner Atos Origin.
Oproep aan erp-slachtoffers
De bestekleverancier heeft het idee dat budgetoverschrijding en implementaties die langer duren dan gepland, schering en inslag zijn in de erp-branche. Het bedrijf riep eerder in een advertentie in Computable en het Financieele Dagblad bedrijven die slachtoffer zijn geworden van een erp-implementatie op zich te melden. Het bedrijf hoopt zo in contact komen met lotgenoten. Naast uitwisseling van informatie en ervaringen wordt mogelijk gezamenlijk actie ondernomen tegen leveranciers.