Zorginstellingen gebruiken business intelligence-software vooral voor inzicht in de financiën (89 procent). Software voor statistiek en analyse en het nemen van managementbeslissingen wordt binnen zorginstellingen in veel mindere mate gebruikt voor bijvoorbeeld de analyse van cliëntinformatie (59 procent). Dat blijkt uit onderzoek naar het gebruik van business intelligence (bi) in de zorgsector. 88 procent van de ondervraagden zegt dat door bi beter inzicht ontstaat in wachtlijsten.
De universiteit van Tilburg onderzocht 102 instellingen in de ouderen-, gehandicapten-, jeugd- en thuiszorg. Bedrijfssoftwareleverancier Unit 4 gaf opdracht voor het onderzoek. 42 procent van de ondervraagden stelt dat bi de zorgkwaliteit meetbaar en inzichtelijk maakt. Uit het onderzoek komt verder naar boven dat een implementatie van een bi-systeem bij een zorginstelling gemiddeld drie tot zes maanden duurt.
Om de marktwerking in de zorgsector te vergroten zijn de laatste jaren veel veranderingen doorgevoerd. Zorginstellingen in Nederland moeten voldoen aan nieuwe eisen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Ziekenhuizen moeten bijvoorbeeld hun prestaties openbaar maken. Patiënten en zorgverzekeraars krijgen zo zicht op de kwaliteit van zorg. Er komen bijvoorbeeld vaste codes voor behandelingen zodat de prestaties van ziekenhuizen onderling vergeleken kunnen worden aan de hand van vaste normen.
Meetnormen
De onderzoekers concluderen dat in de zorg verschillende meetnormen worden gebruikt. 40 Procent neemt de HKZ-normen (harmonisatie kwaliteitsbeoordeling in de zorgsector) als leidraad om de organisatie mee te sturen. De balanced scorecard wordt door 17 procent gehanteerd. 7 Procent gebruikt het INK-model (managementmodel over het balanceren tussen verschillende belanghebbenden) en 6 procent gebruikt het MIK-V model (Model Integrale Kwaliteitszorg Verpleeghuizen). Bijna een kwart (23 procent) van de respondenten hanteert geen scorecard of gebruikt een alternatieve scorecard of model.
De kop dekt bijna de lading, want eigenlijk gaat het bij de zorginstelling alleen maar om geld (en niet om de patient).
Waarom zou je (dure) statistiek en analyse software inzetten voor patienten?
Nieuwe kop (wellicht voor dag- of weekblad):
Zorg-instelling begint bij financiën, daarna komt patiënt
Waarom geen referentie naar het onderzoek?
Alle links in het artikel zijn zinloos.
fs