Rijkswaterstaat schrijft binnen enkele weken een nieuwe aanbesteding uit voor het beheer van werkplek- en datacentrumdiensten. Het is de opvolger van de mislukte gunning aan Capgemini. Die partij sloot in 2007 met de weg- en waterbeheerder een 7,5-jarig contract van 230 miljoen euro. In november 2009 werd het migratietraject echter stilgelegd, na aanhoudende storingen. Rijkswaterstaat zoekt nu naar een nieuwe partij voor het beheer van zo'n negenduizend werkplekken.
Omvang
Het beleid om alle standaard-ict af te stoten die niet tot de kernactiveiten van Rijkswaterstaat horen, blijft ongewijzigd, stelt een woordvoerster van de Data-ICT-Dienst van de beheerder van het nationale netwerk van wegen en vaarwegen. Daar vallen ook de kantoorautomatisering en de rekencentrumdiensten onder. Zij vertelt dat er een nieuwe aanbesteding voor deze taken in de maak is die binnen enkele weken wordt uitgeschreven. De scoop van de opdracht is vergelijkbaar met de eerste, mislukte aanbesteding waarvoor Capgemini in 2007 werd aangetrokken. Ook nu kiest Rijkswaterstaat ervoor om in een overgangsperiode van een kleine twee jaar de werkzaamheden in stappen over te dragen. Het gaat in totaal om zo'n negenduizend werkplekken.
Strop
Met Capgemini is afgesproken dat de automatiseerder tot 2012 een aantal taken, die het al had overgenomen, blijft uitvoeren. De automatiseerder voert het werkplekbeheer uit van de locatie Westraven, dienst Utrecht, dienst Infrastructuur en de projectdirectie. De zegsvrouw wil niet aangeven wat de waarde is van deze activiteiten in relatie tot het oorspronkelijke contract van 230 miljoen euro. Capgemini zou in deze overeenkomst samenwerken met HP als onderaannemer; voor beide partijen is het afblazen van de uitbestedingsdeal een forse strop.
Personeel
Het lag in 2007 in de bedoeling dat Capgemini een aantal automatiseerders zou overnemen. Bij de it-tak, toen nog Adviesdienst voor Geo-informatie en ICT (en Directie Corporate IT) geheten, werkten 130 man. Het animo om over te stappen was niet groot. Naar verluidt zijn er uiteindelijk geen werknemers overgegaan naar Capgemini. De zegsvrouw meldt dat in de nieuwe aanbesteding in ieder geval geen sprake is van een clausule over het overnemen van personeel door de it-partner.
“standaard-ict”
Ah juist ja
De grote vraag is nu, wat heeft RWS geleerd van deze aanbesteding en wat zou er anders moeten? De situatie dat RWS personeel niet over wil naar de externe dienstverlener vindt ik nogal kort door de bocht om daar de conclusie aan te hangen dat de aanbesteding is mislukt.
Wat is er overigens met deze mensen gebeurt? (en de bijbehorende kosten?)
volgens mij kun je stellen dat de aanbesteding gelukt is, immers er is/was een “deal”, echter de dienstverlener en/of klant hebben niet goed met elkaar gecommuniceerd ove elkaars wensen/eisen en verwachtingen!
RWS verwacht, en mag verwachten, dat Capgemini als professionele dienstverlener voldoende kundig personeel inzet. Als na een proeftuintraject ander personeel ingezet wordt, meer naar de letter dan naar de geest van de overeenkomst gewerkt wordt en het eigen straatje schoongevegen belangrijker is dan de klant goed te helpen gaat het mis. Een te verwachten teleurstelling omdat deze dienstverlener procedures boven klant tevredenheid stelt. Deze dienstverlener volgt liever de afgesproken procedures… medewerkers die de uitdaging willen oppakken worden door de procedure drift hiervan weerhouden.
Let altijd goed op met outsourcing, als je geen stabiele omgeving hebt, krijg je je bestaande omgeving in contractvorm terug (met de flexibiliteit van een papieren contract). Zorg ook dat de dienstverlener een innovatie verplichting aangaat, een outsourcers wil het liefst namelijk een zo stabiel mogelijke omgeving met zo min mogelijk innovatie (en dus wijzigingen).
Is het niet beter om aansluiting te zoeken bij het Ministerie van V&W die een Shared Service Organisatie hebben waar ook andere ministeries naar tevredenheid gebruik van maken? Zelfs een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. RWS blijkbaar wel.
@Jan: standaard ICT wordt een normale (Windows) werkplek onder verstaan. Zoals Erik al opmerkt met zo min mogelijk wijzigingen wat de stabiliteit alleen maar ten goede komt (en dus minder mensen nodig en dus meer winst).
Alsof HP de minste partij is…
En die beslissing om Capgemini nu een deel van de locaties te laten uitvoeren, en voor de rest een nieuwe partij te vinden? Dat leidt tot alleen maar versnippering in de toekomst.
Zo moeilijk is het ook weer niet. Rijkswaterstaat heeft hier de bal laten vallen.
Is de kogel eindelijk een keer door de kerk?
Ik ben blij dat RWS inziet dat Cap z’n afspraken niet kan nakomen. Dat was destijds al toen ik als extern daar werkte. Wat een lachertje was dat om daar te werken.
VenW heeft de prijswinnende en innovatiefste KA beheer club van de hele overheid binnen haar gelederen. Zij verzorgen de KA van diverse andere ministeries.
Blijkbaar was dit niet goed genoeg voor onze asfaltvrienden. Zij gingen voor GOUD maar kwamen bedrogen uit.
Inmiddels is binnen de RO de beweging ingezet naar de Standaard Rijkswerkplek voor al haar ambtanaren, ben benieuwd in welke bochten RWS zich nu weer gaat wringen om hier onderuit te komen.
Allemaal leergeld.
Het dilemma tussen flexibiliteit versus standaardisatie. Een grote partij als Cap kan alleen op standaardisatie hun aanbieding waarmaken. Geldt overigens voor alle grote spelers. Dat bieden ze overigens helder aan. Een klant verwacht gelijke flexibiliteit aan een interne ICT organisatie. Dat heeft een prijs. Daarop is niet gegund. Voila, een recept voor uiteenlopende verwachtingen.