Steeds meer afdelingen binnen bedrijven beginnen gebruik te maken van cloud-oplossingen. De IT-afdeling heeft als eerste kennis gemaakt met de invloed van de cloud en geëxperimenteerd met het “as a service”-aspect. Afdelingen zoals boekhouding en HR volgden snel.
Marketing daarentegen heeft de stap naar cloud computing nog niet gezet. Terwijl hun collega’s met het hoofd in de wolken lopen, gebruiken marketingmedewerkers in de meeste gevallen nog steeds voornamelijk traditionele hulpmiddelen bij de uitvoering van hun marketingstrategie.
LUMA International, leverancier van op de cloud gebaseerde marketingoplossingen, geeft vijf redenen waarom cloud-oplossingen geïntegreerd moeten worden in marketingstrategieën:
1. De cloud zorgt voor een betere samenwerking tussen de sales- en marketingafdelingen
Sales- en marketingafdelingen krijgen te maken met verschillende doelstellingen. Lokale salesteams moeten inkomsten genereren, terwijl het marketingteam verantwoordelijk is voor het bewaken van de merkidentiteit. Als cloud-oplossingen geïntegreerd worden in de sales- en marketingprocessen is het mogelijk om het marketingmateriaal te personaliseren op maat van de doelgroep. Daarnaast kan het materiaal verzonden worden op het meest ideale moment vanuit het perspectief van het salesteam, en op de juiste manier vanuit het standpunt van het marketingteam.
2. De cloud vereenvoudigt de vormgeving van geïntegreerde marketingcampagnes
Door bepaalde marketingprocessen te automatiseren in de cloud worden geïntegreerde marketingcampagnes een stuk eenvoudiger te beheren. Binnen enkele muisklikken kan een marketingafdeling tekstberichten, e-mails en print mailings op het juiste moment naar de juiste doelgroep versturen.
3. De cloud zorgt ervoor dat het meten van marketingresultaten op een nauwkeurigere manier gebeurt en helpt om te bepalen wat werkt en wat niet
De marketingafdeling komt de laatste tijd zwaar onder druk te staan. De marketingmedewerkers moeten hun marketingkosten kunnen verantwoorden en rendabeler worden als ze geen budget willen verliezen. Online marketingoplossingen zorgen ervoor dat het effect van marketingcampagnes op de totale omzet gemakkelijk gemeten kan worden. Geautomatiseerde oplossingen maken het mogelijk nauwkeuriger op te sporen welke aanpak werkt en dus de verdere investering waard is.
4. De cloud helpt kosten, tijd en overschotten te verminderen
Een marketingcampagne manueel uitvoeren kost veel tijd en geld. Door gebruik te maken van cloud-oplossingen is het mogelijk om marketingmateriaal te personaliseren en te bepalen welke boodschap het meest geschikt is voor welke doelgroep. In plaats van massaal marketingmateriaal te versturen dat toch niet gebruikt wordt door het lokale salesteam of niet geopend wordt door de ontvanger kan de marketingafdeling nu relevantere campagnes ontwikkelen en tegelijkertijd kosten en tijd besparen en milieuvriendelijker te werk gaan.
5. De cloud maakt marketingmogelijkheden toegankelijker voor mkb
MKB-bedrijven hebben vaak geen toegang tot dezelfde oplossingen en voordelen als grote bedrijven. Weinig werknemers binnen een kleine of middelgrote onderneming hebben de tijd of de middelen om zich volledig toe te leggen op marketing. Door cloud-oplossingen in te zetten bij de marketingcampagnes hoeven KMO’s geen dure licenties te betalen voor het gebruik van marketingoplossingen. Tegelijkertijd kunnen ze wel, net als grote ondernemingen, efficiënte en op maat gemaakte marketingcampagnes ontwikkelen.
"De impact van cloud computing op de marketingafdeling is onmiskenbaar. In de huidige economische situatie is er steeds meer behoefte aan hulpmiddelen die de efficiëntie en de effectiviteit van marketingcampagnes verbetert en een eenvoudige meting toestaat. De nieuwe marketingstrategieën die geoptimaliseerd zijn voor de cloud spelen daarop in en boeken al goede resultaten", zegt Erik Laurijssen, President van LUMA International.