Het lukt ict-opleiders maar niet hun lespakket te laten aansluiten op het bedrijfsleven, vindt directeur Carlo Kalkman van onderwijsbemiddelaar Isential. Onder de naam ICT Talentenhuis ontwikkelt hij daarom onderwijsmateriaal voor hbo- en mbo-studies. 'Werkgevers willen geen schoolverlater die ze nog van alles moeten leren.'
De ontwikkelingen in de ict volgen elkaar zo snel op dat ze voor opleiders nauwelijks bij te houden zijn, vindt Kalkman. Daardoor zouden studenten wel veel basiskennis krijgen, maar weinig leren over specifieke producten. 'Mbo's en hbo's willen breed opleiden', aldus de directeur. 'Daardoor krijgen de studenten bijvoorbeeld wel les over databases, maar niet over Microsoft SQL Server.' Volgens Kalkman is die productkennis nu juist waarom werkgevers vragen.
Om dat gebrek aan aansluiting te verhelpen, ontwikkelt ICT Talentenhuis samen met opleiders nieuw lesmateriaal. Voor mbo-studies zijn dat certificeringstrajecten die, bij goed gevolg, worden afgesloten met bijvoorbeeld een Citrix-, Cisco- of Microsoftcertificaat. Voor het hbo ontwikkelt Kalkman keuzeminors waarbij de student een stageperiode doorbrengt bij een bedrijf en daar vervolgens ook afstudeert. In veel situaties zou de student ook na de opleiding bij de werkgever in kwestie kunnen blijven. Kalkman: 'Voor veel bedrijven is het aannemen van schoolverlaters een onderdeel van hun werving- en selectie.'
Volgens de directeur zijn de twee onderwijsvormen een voor studenten een goede manier om aan het werk te komen. 'Schoolverlaters die zulke specifieke kennis niet hebben, zijn onhandig voor werkgevers. Zij hebben het gevoel dat ze deze afstudeerders nog van alles moeten leren voor ze echt aan het werk kunnen.'
Meerdere leveranciers
Uit onderzoek van Computable bleek onlangs dat ruim de helft van de 1633 ondervraagde ict'ers vindt dat het certificaat aan populariteit wint. Vooral mbo'ers volgen graag een opleiding waarbij ze aan het eind een certificaat krijgen.
Overigens vindt niet iedereen het een goed idee wanneer een school zich verbindt aan een leverancier. Ict'ers reageerden kritisch op een initiatief van kenniscentrum Ecabo en Microsoft waarbij studenten een certificaat van de softwareleverancier kunnen behalen. Zo zou het belangrijk zijn dat opleiders zich niet richten op een enkele leverancier, maar certificaten van meerdere leveranciers aanbiedt.
Sinds 2009 heeft het ICT Talentenhuis ongeveer tien mbo-opleiders en één hbo-opleider geadviseerd.
Basisopleiding moet per definitie breed zijn. Maar certificaten kan je wel inbedden in de opleiding.
Bijvoorbeeld MCTS / CCNA / Comptia zijn ook vrij brede en basale certificaten, die ook de algemen basiskennis behandelen.
Hoe lager het niveau, hoe meer de opleiding zich kan baseren op certificaten: MBO’ers moeten na hun school gewoon de handen uit de mouwen steken en met de parate kennis aan de slag, terwijl HBO’ers en Universitaire scholieren toch op een abstracter niveau begeven en vaak eerst nog wat doorleren.
Natuurlijk heeft iedereen gelijk, ook Carlo Kalkhoven en de ict-bedrijven. De scholen hebben behoefte aan goed lesmateriaal (naast de vendor cursussen) èn aan specialisten die de kennis kunnen overbrengen.
De gemiddelde mbo docent kan de basiskennis prima overbrengen. Voor het diepgaande werk is ondersteuning nodig uit de bedrijven.
Het ontwikkelen van lesstof kan het best gedaan worden i.s.m. ECABO, stichting Consortium Beroepsonderwijs en Stichting Praktijkleren. Daar zit de kennis m.b.t. opleiden, kwalificaties en (onderwijs) regelgeving.
Als mbo-docent ben ik blij met ieder initiatief tot verbetering van de opleidingen!
@valcon:
en het ergste van dat alles is dat het steeds vaker voorkomt dat de inkoop-organisatie de expertise inkoopt op de markt. Zij doet de voorselectie op basis van certificaten en prijzen, en daar mag degene die de aanvraag gedaan heeft vervolgens uit kiezen.
De echte specialist die wat duurder is en geen certificaten heeft komt nauwelijks meer door de voorselectie, terwijl dit wel de persoon is die gezocht wordt.
Ik dacht ook altijd dat het beter is om een goede basiskenis te hebben. Iemand met goede basis die concepten begrijpt, kan heel snel een specifiek product leren. Iemand die alleen heeft geleerd met een bepaald product te werken, kan meer moeite hebben om op andere (maar conceptueel dezelfde) producten over te gaan. Maar blijkbaar denken sommige bedrijven anders. Gewoon iemand met productkennis inhuren, als er een nieuw product komt – deze persoon ontslaan en vers bloed inhuren, met up-to-date “kennis”.
Jozik geeft het prima aan:
‘Een ICT-starter zonder certificaat weet te weinig.’
‘Een ICT-starter mét certificaat weet ook te weinig.’
Conclusie:
Een certificaat is in deze stelling dus niet doorslaggevend.
Het artikel is nogal ‘prediken voor eigen parochie’.
@Maria
Bedrijven willen gewoon iemand die meteen met hun producten aan de slag kan. Het is aan de ICT professionals om conceptkennis te verkrijgen om dan vlot de certificaten te kunnen behalen.
Als de kiezer altijd gelijk heeft, dan heeft de markt dat vast ook.