De Kamer van Koophandel heeft op vrijdag 28 mei het nieuwe handelsregister in gebruik genomen. Door dit nieuwe register hoeven ondernemers slechts eenmalig de basisgegevens van hun organisatie aan te leveren, alleen bij de Kamer van Koophandel. De handelsorganisatie zegt dat het een ingewikkelde ict-operatie was die drie jaar duurde.
Voor de ontwikkeling van het handelsregister was twintig miljoen euro beschikbaar. 6 miljoen is daarvan verdeeld over de partijen Atos Origin, Capgemini en Ordina, waarmee in 2008 een mantelovereenkomst werd getekend. De rest van het geld is gegaan naar arbeidskosten, hardware en software. Ordina streek het grootste bedrag op, namelijk 65 procent. 24 procent van het geld ging naar Capgemini en de overige 11 procent kreeg Atos Origin. Zij hebben het systeem ontwikkeld en de gegevens van de ondernemingen, natuurlijke personen en rechtspersonen gemigreerd naar het nieuwe systeem.
Het nieuwe register is gebouwd volgens de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (Nora). Ook is rekening gehouden met het plan Nederland Open in Verbinding (NOiV). ‘Het Handelsregister is ontwikkeld in de programmeertaal Java in combinatie met producten die open source en open standaarden ondersteunen', zegt een woordvoerder van de KvK.
Fundamentele vernieuwing
Op 1 juli 2008 trad de nieuwe Handelsregisterwet in werking. Toen werd het handelsregister van de Kamer van Koophandel deel van het stelsel van basisregistraties en moest het aan andere eisen voldoen. Daardoor was een fundamentele vernieuwing van het bestaande register noodzakelijk.
Daarnaast koos de KvK ervoor om de ict-systemen van alle lokale kantoren te centraliseren. Daarvoor werd een shared service center opgezet en moesten alle processen worden geüniformeerd en gefaciliteerd. ‘Dit leidt tot een uniforme werkplek en uniforme secundaire systemen. Denk daarbij aan een financieel pakket en crm. De verwachting is dat in het eerste kwartaal van 2011 alles is afgerond', laat de woordvoerder weten.