AAC Cosmos is ten onder gegaan aan de holdingstructuur die een paar jaar geleden is opgezet. Doordat de werkmaatschappij Itvise niet langer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, ging de holding Borghoudt B.V., waartoe AAC Cosmos behoort, failliet. De curator hoopt deze week aan te kunnen geven of een doorstart realistisch is.
Naast AAC Cosmos (infrastructuurdiensten) bestaat de Borghoudt-holding uit de werkmaatschappijen Itvise (projecten en detachering), iTactic (beheer), Letgo (backoffice) en Borghoudt IT People (inhuur). De werkmaatschappij Axez (opslagdiensten) werd in september 2009 via een management buy-out afgestoten.'Een aantal jaren geleden is gekozen voor een holdingstructuur waarbij een aantal business units van AAC Cosmos zijn verzelfstandigd', vertelt commercieel directeur Jack Rijks. 'Dat heeft ons nu de das omgedaan.'
Lege portemonnee
Hij wijst er op dat bij de werkmaatschappij Itvise het geld op was. Het bedrijf was niet langer in staat om aan de verplichtingen jegens de crediteuren te voldoen. De holding, Borghoudt B.V., kampte met een negatief vermogen en kon de verplichtingen van Itvise niet overnemen. Mede door de 403-verklaring, een garantstelling die door de holding Borghoudt was afgegeven voor haar dochtermaatschappijen, ging de holding ook failliet, en dus ook de andere werkmaatschappijen.
'Doodzonde', vindt Rijks het bankroet, 'want AAC Cosmos heeft geen gebrek aan orders. De orderportefeuille is goed gevuld. Alleen de financiering is een probleem.' De aandelen van de holding zijn in handen van een durfkapitalist, een bank en twee privé-investeerders. Op de vraag waarom zij niet alsnog voor een herfinanciering hebben gezorgd, kan de commercieel directeur geen antwoord geven.
Toekomst
Curator Geurt te Biesebeek van Aben en Slag Advocaten gelooft in een doorstart en wil deze eind van de week geëffectueerd hebben. Het gaat alleen om een doorstart van AAC Cosmos en niet van de andere werkmaatschappijen. De dienstverlening van AAC Cosmos gaat dan mogelijk verder onder de naam van AAC Cosmos Nederland B.V. De curator zal in zijn onderzoek bekijken hoe de klanten zo min mogelijk last ondervinden van het faillissement.
De precieze gevolgen voor het personeel zijn nog onduidelijk. Bij alle werkmaatschappijen werken in totaal zo'n honderdvijftig man, bij AAC Cosmos alleen circa de helft. Directeur Rijks voorziet dat bij een doorstart niet alle personeel kan meegaan.
Klanten
AAC Cosmos sleepte vorig jaar nog een order in de wacht voor het bouwen en beheren van de ict-infrastructuur van de Vlissingse Sloecentrale. Andere recente opdrachtgevers waren Bibliotheek Eindhoven, welzijns- en hulpverleningsorganisatie IJsselkring, Stichting Welzijn Helmond, Vesting Finance en Tonnaer Adviseurs in Omgevingsrecht.
De onderneming, voornamelijk werkend voor middelgrote bedrijven, zorginstellingen en de overheid, heeft vestigingen in Goes, Zwolle, Rijswijk en Eindhoven. In Amsterdam staat een datacenter van het bedrijf. In 2009 had de automatiseerder nog zo'n driehonderd mensen in dienst.
Een moedige reactie van Aschwin die ik ergens wel begrijp. Maar verder lijkt het alsof hij met oogkappen op rond loopt en toch een heleboel dingen heeft gemist die er in het bedrijf aan de hand waren. Ik heb er heel wat jaren gewerkt (en vaak met plezier) en daarvoor in enkele andere bedrijven. Ook daar heb ik soms een faillisement meegemaakt. Aan alle vorige werkgevers heb ik goede herinneringen, echter de laatste periode bij AAC Cosmos wil ik snel vergeten.
Toen ik uiteindelijk zelf ben vertrokken, ben ik nog maanden op een idiote manier achtervolgd. Als men deze energie en het geld wat dat heeft gekost in het bedrijf had gestopt, had men er nu misschien beter voorgestaan.
Wat er de laatste jaren (na 2006) bij AAC Cosmos gebeurde en hoe er soms met het personeel werd omgegaan, slaat werkelijk alles. Men besefte niet dat de wereld om hen heen relatief klein is en dat alles uiteindelijk weer op het bedrijf terugslaat, met dit destructieve resultaat. Mismanagement dus?
Daarom wens ik Aschwin en alle goedwillende medewerkers veel sterkte en wellicht een doorstart toe, maar dan toch zeker met ander management.
@Jammer dit,
Een heleboel capabele mensen hadden dit bedrijf tot een daverend succes willen maken, maar werden er met ijzeren hand uitgegooid of weggetreiterd, zoals beschreven door M. Mug.
Mismanagement heeft dit bedrijf in de afgrond getrokken. De wil was er wel…
Ik zeg: ga met z’n allen gewoon een baan zoeken. Enne, de directie zien we wel weer elders opduiken om daar de boel te verneu*en.
Wanneer komt er nu eens wetgeving om dit soort zaken voor goed te voorkomen; dus bonussen inleveren met terugwerkende kracht en huisje afpakken tot de schulden zijn vereffend.
schande
schande
Het heeft geen zin meer om bij AAC Cosmos actief te blijven, hoogst waarschijnlijk zal het management het zelfde blijven, deze leren het nooit…
Eerst alles opbouwen, hard werken waar je dan later niets aan hebt.
Ggewoon nieuw bedrijf zoeken.
In 1992 ben ik bij Kuipers in Zwolle begonnen als engineer bij de afdeling Support, een club van een man of 15. Dat was een tijd waarin we de beste IT-ers wilde zijn. Na enkele jaren telde Kuipers Automatisering een dikke 100 medewerkers. Ik was verantwoordelijk voor Telematica en later Consultancy. Ik werkte met mensen die het werk deden omdat ze daar van hielden. Sommige van de sales, anderen van de techniek en bij Consultancy noemde we ons product “Blije klanten”. Niemand maakte zich zorgen over het geld dat moest worden verdiend want dat was het logische resultaat van de in praktijk gebrachte passie.
Na de overname door AAC Cosmos waren we blij. Nu behoorden we tot een landelijke ICT partij. De focus veranderde toen slimme managers bij Berenschot werden weggehaald en ons gingen leren dat de focus op zo veel mogelijk geld verdienen lag. Cijfers werden belangrijk, geld werd belangrijk, de aandeelhouders van Nerbic waren belangrijk. De passie verdween naar de achtergrond. Ik heb geleerd hoe op een eenvoudig maar zeer effectieve manier collegae in een arbeidsconflict werden gemanoeuvreerd. “Je salaris gaat omlaag en als je daar niet mee eens bent win je voor het gerecht maar hebben we een bruikbaar ander probleem.” Ik heb het aan den lijve mogen ondervinden. Na tien jaar vulde ik een enquete in van een HR Stagiair en zag dat ik er werkte omdat ik mijn collegae aardig vond. Ik besloot dat andere collegae ook leuk waren en heb na 10 jaar afscheid genomen. Ik mocht geen mail sturen aan mijn collegae om ze te bedanken. Misschien dat ik dat bij deze kan doen. Bedankt allemaal.