De implementatie van een erp-systeem bij bestekgroothandel Amefa heeft geleid tot een financiële strop van 732.000 euro. Dat bedrag komt bovenop de 178.000 euro aan licentie- en implementatiekosten waarop het systeem aanvankelijk was begroot. De implementatietijd, die volgens de offerte drie maanden zou duren, liep uit tot drie jaar. Dat meldt advocaat Jop Fellinger die namens het bedrijf juridische stappen onderneemt tegen ict-dienstverlener Atos Origin, de onderaannemer van de erp-implementatie.
De 732.000 euro omvat extra kosten die door Atos Origin en erp-leverancier IFS zijn gefactureerd. De indirecte schade is volgens het bedrijf nog vele malen groter. Het gaat dan bijvoorbeeld om claims van klanten die door problemen met het erp-systeem niet op tijd hun bestelling geleverd krijgen, of kosten voor de inzet van extra personeel.
Het systeem dat nu draait, voldoet volgens Fellinger niet aan de verwachtingen. Bovendien is hij verbolgen over het feit dat, hoewel het contract is gesloten voor een vaste prijs, er toch extra kosten in rekening worden gebracht.
Fellinger vertelt dat Amefa in 2008 onder protest een aantal rekeningen betaalde omdat Atos Origin, dat de servers van het bedrijf stalde, dreigde de stekker uit de databases te trekken. Fellinger nam stappen voor het aanspannen van een kort geding. De advocaat: 'Atos ging er vervolgens mee akkoord dat de servers bij een andere dienstverlener werden ondergebracht.'
Volgens de overeenkomst met Atos Origin zou tussen 28 februari en 31 mei 2006 bij Amefa een erp-pakket geïmplementeerd worden van de Zweedse leverancier IFS. Het ging om een implementatie op het hoofdkantoor. Daarna zou de software gefaseerd worden ingevoerd bij de buitenlandse vestigingen. Dat liep anders. Pas in juni 2007 werd het erp-systeem in gebruik genomen op de hoofdvestiging in Apeldoorn. Vervolgens is het systeem stap voor stap ingevoerd bij de buitenlandse vestigingen van het bedrijf. Door allerlei complicaties draait het erp-systeem nog steeds niet op alle vestigingen van de groothandel.
Oproep aan ERP-slachtoffers
Amefa roept in een advertentie in Computable en het Financieele Dagblad bedrijven die slachtoffer zijn geworden van een erp-implementatie op zich te melden. Het bedrijf wil in contact komen met lotgenoten. Naast uitwisseling van informatie en ervaringen wordt mogelijk gezamenlijk actie ondernomen tegen leveranciers.
Volgens Fellinger houden veel bedrijven de problemen die ze hebben met erp-implementaties liever binnenshuis omdat ze niet met die problemen in de belangstelling willen staan. Hij hoopt gezamenlijk een vuist te maken tegen wanpraktijken in de erp-branche.
Het zal wel een bewuste keus zijn van Amefa om de publiciteit te kiezen. NU is het belangrijk om de schade te beperken en asap de boel goed werkend te krijgen. Daarna kan je kijken wat er ontbroken heeft waardoor de huidige situatie is ontstaan.
Tja, die 3 maanden voor een implementatie is op zijn minst ambitieus te noemen. Ik ben benieuwd of we daar ooit de achtergrond van te horen krijgen. Daar zou je wellicht enkele ‘wat we hiervan zouden kunnen leren punten’ uit kunnen halen 🙂
Een (ERP) implementatie is niet hetzelfde als het ontwikkelen van een systeem waarbij op basis van omvang de prijs en doorlooptijd kan worden berekend. Bij implementaties heb je te maken met de bereidheid tot aanpassen en standaardiseren. Dat laat zich niet goed plannen.
Ondanks dat heeft de leverancier een hoge mate van verantwoordelijkheid. Zij zijn de specialist. Een klant hoeft dat (gelukkig) niet te zijn. Ik ben ook voor diverse beroepsgroepen een klant zonder kennis te hebben van allerlei activiteiten (slager, bakker enz). Als ik een verbouwing aan mijn huis wil hebben moet ik ook op het oordeel van de deskundige afgaan. Wat een klant mogelijk wel valt te verwijten is dat veelal louter op prijs een selectie wordt gedaan. Dat werkt beunhazerij in de hand.
Ik denk dat ik mij bij het verhaal van Hendrik aansluit.
Het resultaat van ERP en ICT implementaties hangt af van het projectteam. Een projectteam bestaat niet alleen uit implementatie consultants maar nog belangrijker aan goed en gekwalificeerd personeel van idg Amefa.
Het is een schande dat de heer Fellinger een gezamenlijk actie wil ondernomen tegen erp leveranciers.
Ik denk dat de wannpraktijk voor een groot Amefa zelf toekomt.
Wat weet je nu werkelijk na het lezen van dit Artikel?
De mening van de belangenbehartiger van Amefa
Patrick, je hebt helemaal gelijk. Wederhoor toepassen zou hier niet misstaan. Toch ga ik me wagen aan een analyse van de koude grond o.b.v. ervaring: aan klantzijde een gebrek aan professioneel opdrachtgeverschap; aan leverancierszijde bewust een laagste-prijs-offerte neergelegd om concurrenten uit de markt te prijzen. Maar wel daaraan gekoppeld een hoog tarief voor het uitvoeren van changes.
Vanuit mijn MBA onderzoek blijkt:
Dat van de 200 bedrijven op een onvolwassenheidsniveau zit van chaotisch.
36% werkt met PRINCE2 of andere methodiek
64% werkt nergens mee
Wereldwijd wordt er 4.3 biljoen verspeeld aan mislukte projecten.
30 jaar Projectmanagement verenigingen met certificering tot een ‘waterhoofd aan kennis’ realiseren nog steeds geen succesvolle projecten
Kortom, het verbaast mij niet.
John Roos
@John Roos
Als jij echt zo geweldig bent, waarom solliciteer je hier dan naar nieuw werk? Dit is toch niet de monsterboard website? Ben jij zo’n ZZP-er die even geen klus heeft, en nu kansen ziet? Als jij echt zo geweldig bent als jij zegt, dan hoef jij hier niet te solliciteren…
Zo, nu terug onder je steen.
Wat een raar vak hebben jullie.
Heel veel gekakel en geen eieren of alleen windeieren.
Enkelen hebben zoveel tijd of zijn zo betweterig dat ze reactie op reactie geven op grond van een artikeltje wat blijkbaar ook nog onderweg is bijgesteld.
Daaraan spendeer ik geen tijd.
Dag
Kennelijk werk ik als ZZP-er veel te netjes. Als ik een fixed price afgeef en een geschatte doorlooptijd, dan mag de doorlooptijd iets gaan schuiven door tegenvallers, maar de extra kosten en dagen zijn voor mijn eigen rekening…
Zijn er nieuwe wensen? Dan komt er een aanvullende offerte. Geen verrassingen voor de klant, gewoon heldere afspraken maken en die nakomen. Als een klein bedrijfje dat kan, dan zou een groot bedrijf dat toch ook moeten kunnen?
Ik mis de wederhoor in dit artikel, dat vind ik SLECHT van Computable. Een eenzijdig verhaal van een belangenbehartiger publiceren kan erg schadelijk zijn…
Zou bijvoorbeeld best kunnen dat hier sprake is geweest van een voorcalculatie in plaats van een fixed price, die door Amefa geinterpreteerd is als fixed price…
Of zoals anderen al gesuggereerd hebben, een kleine fixed-price afspraak, uitgaande van standaard implementatie en een flink uurtarief daar bovenop voor maatwerk en aanpassingen… Communicatie blijft moeilijk en met eenzijdige verhalen kom je niet veel verder.