De implementatie van een erp-systeem bij bestekgroothandel Amefa heeft geleid tot een financiële strop van 732.000 euro. Dat bedrag komt bovenop de 178.000 euro aan licentie- en implementatiekosten waarop het systeem aanvankelijk was begroot. De implementatietijd, die volgens de offerte drie maanden zou duren, liep uit tot drie jaar. Dat meldt advocaat Jop Fellinger die namens het bedrijf juridische stappen onderneemt tegen ict-dienstverlener Atos Origin, de onderaannemer van de erp-implementatie.
De 732.000 euro omvat extra kosten die door Atos Origin en erp-leverancier IFS zijn gefactureerd. De indirecte schade is volgens het bedrijf nog vele malen groter. Het gaat dan bijvoorbeeld om claims van klanten die door problemen met het erp-systeem niet op tijd hun bestelling geleverd krijgen, of kosten voor de inzet van extra personeel.
Het systeem dat nu draait, voldoet volgens Fellinger niet aan de verwachtingen. Bovendien is hij verbolgen over het feit dat, hoewel het contract is gesloten voor een vaste prijs, er toch extra kosten in rekening worden gebracht.
Fellinger vertelt dat Amefa in 2008 onder protest een aantal rekeningen betaalde omdat Atos Origin, dat de servers van het bedrijf stalde, dreigde de stekker uit de databases te trekken. Fellinger nam stappen voor het aanspannen van een kort geding. De advocaat: 'Atos ging er vervolgens mee akkoord dat de servers bij een andere dienstverlener werden ondergebracht.'
Volgens de overeenkomst met Atos Origin zou tussen 28 februari en 31 mei 2006 bij Amefa een erp-pakket geïmplementeerd worden van de Zweedse leverancier IFS. Het ging om een implementatie op het hoofdkantoor. Daarna zou de software gefaseerd worden ingevoerd bij de buitenlandse vestigingen. Dat liep anders. Pas in juni 2007 werd het erp-systeem in gebruik genomen op de hoofdvestiging in Apeldoorn. Vervolgens is het systeem stap voor stap ingevoerd bij de buitenlandse vestigingen van het bedrijf. Door allerlei complicaties draait het erp-systeem nog steeds niet op alle vestigingen van de groothandel.
Oproep aan ERP-slachtoffers
Amefa roept in een advertentie in Computable en het Financieele Dagblad bedrijven die slachtoffer zijn geworden van een erp-implementatie op zich te melden. Het bedrijf wil in contact komen met lotgenoten. Naast uitwisseling van informatie en ervaringen wordt mogelijk gezamenlijk actie ondernomen tegen leveranciers.
Volgens Fellinger houden veel bedrijven de problemen die ze hebben met erp-implementaties liever binnenshuis omdat ze niet met die problemen in de belangstelling willen staan. Hij hoopt gezamenlijk een vuist te maken tegen wanpraktijken in de erp-branche.
Laat me raden…Atos heeft netjes aangegeven wat de klant gaat krijgen voor deze korte & goedkope implementatie. Vervolgens vind de klant toch dat dit niet helemaal voldoet, waardoor er bovenop de fixed price, maatwerk gebouwd moet worden.
Dus of Atos heeft de klant niet goed voorgelicht, of de klant heeft nooit gesnapt wat ze gingen krijgen…ik denk toch echt het laatste…
Ik wil wel helpen om de analyse te doen wat er mis ging. Bij 750 dagen overschrijding is dat niet moeilijk. De prijs was fix dus de scope ook.
Ik heb mijn eindrapport al klaar, waar mag de rekening heen? Fixed price uiteraard. Kleine gratis juridische tip: Ik zou met Jop Fellinger ook even een no-cure no- pay regeling afspreken. Dat versneld het proces zal ik maar zeggen 🙂
En weet je wat ik heb een bulgaarse ICT collega die precies kijkt wat ik doe mijn wekrzaamheden ondergraaft door op een afdeling te gaan kijken waar ik werk en zij niet maar in het kader van samen gaan die.Fijn he zo’n collega en die gewoon de baas probeert te spelen en dan dan nog commentaar geeft van dat ik een niet werk gerelateerde pagina bekijk terwijl ik ICT ér ben !! En niet mag kijken waar ik wil??? Hoe verklaar je dat ???
Ze werkt bij een onderwijs onrganisatie kijk maar uit !!
Hmmm. Wat ik wat zie is dat ERP implementaties fout lopen doordat de bedrijven die ze willen hebben het zien als een de oplossing voor alle problemen die ze hebben. Daarnaast zijn ze (vaak) niet bereid hun processen aan te passen aan het ERP pakket, maar doen ze liever customizen op het ERP pakket met alle nadelige gevolgen van dien. Daarnaast zie je vaak dat men toch oude stukken software om wat voor wazige reden dan ook niet wil vervangen door een module van een ERP pakket en dit moet dan weer met het ERP pakket worden aan elkaar geknoopt middels interfaces.
Niet dat IT bedrijven ook blaam treft: want door lopen genoeg jongens rond die geen enkele notie hebben wat een bedrijf nu echt wil met een ERP pakket. Voor hen is het een stuk software zoals elk ander. Ze benaderen het dan volledig technisch.
Probleem natuurlijk is dat je altijd wel maatwerk nodig hebt, terwijl zo’n ERP wordt verkocht als ‘de oplossing voor uw problemen’ waar misschien nog een ‘beetje’ maatwerk nodig is. Dat beetje wordt dan gauw een heleboel.
Heren,
Een urenbedrijf wil zoveel mogelijk uren maken. Project of geen project. Een consultant is net een vliegtuig, het moet uren maken anders gaat hij geld kosten. Is dat nou zo moeilijk te geloven. Ok, nog simpeler dan…..ATOS is GEEN NOVIB!
Andersom geldt: als een aannemer tegen je zegt dat hij voor 80000 Euro een villa voor je bouwt binnen 4 weken, geloof je dat dan? En ook al heb je het contractueel dichtgetimmerd, dan betekent dit toch niet automatisch dat het ook kan. Zeker niet als het nog nooit gelukt is. Als de NASA met mij overeenkomt binnen twee weken naar Mars te gaan en daar te landen, dan zegt het iets over de klant en leverancier.
Maar….contract is contract…dus als ik Amefa zou zijn zou ik zeggen….See you in court!
Gents wees eerlijk, je weet niks over hun project?
– Changes on Scope?
– Samenwerking?
– Interne politiek?
– IT volwassenheid binnen hun organisatie?
– En het aller belangrijkste: COMMUNICATIE?!?!
Persoonlijk kom ik deze 5 keer op keer weer tegen.
Lees het boek van Steven McConnel “Code Complete” zeker de eerste 6 hoofdstukken. Daarna wordt het technisch. Misschien dat er dan een lampje gaat branden over software!?!?
Martin,
Je hebt gelijk dat we inhoudelijk er niet van op de hoogte zijn. Maar dit is niet de eerste case van een mislukt ERP project. ATOS is leverancier en van een leverancier mag je eenmaal verwachten dat ze weten hoe het werkt en wat de risico’s kunnen zijn en waar valkuilen liggen. Ook dat hoort in het rijtje ‘ervaring’ thuis.
Ook de klant vertelt uitaard het verhaal vanuit een bepaalde invalshoek, ook logisch. Feit blijft, klant heeft een probleem en is bereid te betalen voor professioneel advies en ervaring. Leveranciers moet ook de risico’s in kaart hebben gebracht (succesfactoren?).
Op de home page van IFS staat een implementatie duur van 6 maanden, dus 3 maanden is erg optimistisch. Amefa had dat op z’n minst moeten twijfelen en doorvragen.
Amefa is met 300 werknemers een relatieve kleine opdrachtgever. Dat betekent dat er meer tijd nodig is voor uitleg, omdat het nivo van ict bij Amefa waarschijnlijk niet erg hoog is. Ook de vertaalslag van wensen naar daadwerkelijke oplossing in het pakket zal bij Amefa daardoor een probleem zijn. Evenzo de gewenste betrouwbaaheid en rapportage daarvoor van de machines en netwerk. Kortom, de implementaties bij MKB-ers vergen veel meer tijd, terwijl er minder geld ter beschikking is.
Natuurlijk is de taak van Atos om de verwachtingen te managen en realistische offertes uit te brengen. Binnen Atos moet erchter gescoord worden door sales en business development. Of de projectleider van het traject hiervoor kan leveren wordt niet gevraagd. Kortom, er is geen overleg intern bij Atos. Bovendien heeft Atos weinig ervaring met IFS.
Atos had veel eerder op de rem moeten trappen toen ze de budgetoverschrijding zagen aankomen.
Leuk allemaal die reacties, maar laten we wel zijn. We lezen hier alleen het verhaal van de gedupeerde en van alle kanten komen er reacties van “het zal wel zus zijn” of “het is de schuld van…”.
Het is wel erg gemakkelijk de ongehoorde de schuld in de schoenen te schuiven. Er zijn altijd twee kanten aan een dergelijk verhaal en de waarheid ligt meestal in het midden.
Ik ben benieuwd wat er “in court” uit komt, maar een winnaar zal er in elk geval niet zijn…