Branchevereniging ICT~Office wil grootschalig uitbesteden van ict politiek bespreekbaar maken. De organisatie heeft met Jan Kees de Jager, demissionair minister van Financiën én oud-ict-ondernemer, afgesproken om na de verkiezingen het onderwerp op de politieke agenda te krijgen. Het rapport 'Leren van de buren', waarin twee succesvolle uitbestedingstrajecten in het buitenland staan beschreven, moet helpen de koudwatervrees over ict-uitbesteding weg te nemen.
In opdracht van ICT~Office, heeft Het Expertise Centrum (HEC) onderzoek gedaan naar twee grote uitbestedingstrajecten in het buitenland. HEC onderzocht de uitbesteding van de modernisering en het beheer van de ict bij het ministerie van Defensie in Duitsland en de Belastingdienst in het Verenigd Koninkrijk. In het rapport 'Leren van de buren' concludeert HEC dat grootschalige uitbesteding in het kader van een kleiner wordende overheid die zich richt op haar kerntaken, mogelijk en zelfs verstandig is.
Koudwatervrees
Sylvia Roelofs, algemeen directeur van ICT~Office, stelde tijdens de presentatie van het rapport op het congres WCIT 2010 in de Amsterdamse RAI dat de te verwachten forse bezuinigingen bij de overheid en de daarmee gepaard gaande ingrijpende veranderingen op tal van beleidsterreinen van grote invloed zullen zijn op de ict-voorzieningen van de overheid.
'De overheid kan die ict-veranderingen niet allemaal zelf uitvoeren', voorziet zij. 'Overheidsinstanties hebben moeite om goede ict'ers aan te trekken. Daarom is uitbesteding een optie. Alleen de angst voor het uitbesteden van ict bij overheden is groot, merken wij in gesprekken. De grote vraag is dus hoe deze koudwatervrees valt weg te nemen.'
Lobby
Roelofs heeft samen Henk Broeders, voorzitter van ICT~Office, contact gezocht met Jan Kees de Jager, demissionair staatssecretaris van Financiën en daarvoor ict-ondernemer. 'Wij hebben afgesproken dat hij na de verkiezingen tijd vrijmaakt om met ons en vertegenwoordigers van Capgemini, Siemens en IBM dit het vraagstuk uit te werken en het in Den Haag politiek bespreekbaar te maken.'
De drie automatiseerders zijn erbij gehaald omdat ze als uitvoerders betrokken zijn bij de ict van de Engelse fiscus (Capgemini) en het Duitse leger (Siemens en IBM). Deze twee uitbestedingstrajecten heeft HEC in het rapport 'Leren van de buren' beschreven.
Drempels weg
Een van de ideeën van de branchevereniging is het organiseren van extra toezicht. Uit het onderzoek van HEC blijkt dat hiervoor geen speciale organisatie hoeft te worden opgericht. 'Het toezicht op de uitbesteding kan prima bij de reguliere organen worden belegd, zoals accountantsdiensten of de Algemene Rekenkamer', stelt directeur Leo Smits.
Daarnaast vindt hij dat twijfels over outsourcing kunnen worden weggehaald via een open dialoog tussen opdrachtgevers en leveranciers over motieven, kosten en prijsstellingen. Verder constateert Smits dat uitbesteding alleen succesvol kan zijn, als het opdrachtgeverschap (met een sterke regieorganisatie) bij de overheid goed wordt ingericht.
Volgens het HEC-rapport voldoen de projecten bij de Bundeswehr en de Engelse Belastingdienst aan dit soort voorwaarden. Wel erkent Smits dat in beide gevallen sprake was van een urgentie om hulp te regelen, omdat de automatisering dreigde vast te lopen. In dat soort gevallen ontstaat wel politieke bereidheid om mee te werken aan grootschalige uitbesteding.
Bovendien is in het contract tussen het Duitse leger en de ict-partners een terugkeergarantieregeling voor het ict-personeel opgenomen, mocht het traject alsnog mislukken. Zo'n regeling neemt ook voor een deel de drempels voor een outsourcingstraject weg.
‘Overheidsinstanties hebben moeite om goede ict’ers aan te trekken. Daarom is uitbesteding een optie.
Vraag: waarom heeft de overheid moeite goede ict’ers aan te trekken?
Antwoord: het bedrijfsleven betaalt structureel meer, waardoor de goede ict’ers kiezen voor het bedrijfsleven
Dus wat hebben we afgelopen jaren gedaan: massaal ict’ers ingehuurd. Het salaris met 20% verhogen is geen optie, maar 75% meer betalen voor een consultant (laten we wel wezen, bij de overheid noemt iedere inhuurder zich consultant) was geen probleem.
Nu zijn ze er eindelijk achter dat dit wel een hele dure oplossing is, dus gaan we outsourcen. Is dat nu de oplossing?
We hebben een aantal ict’ers zonder werk momenteel, en als we hetgeen nu gedaan wordt door de consultants gaan uitbesteden, hebben we dadelijk nog meer werkeloze ict’ers.
Maak nu de salarissen bij de overheid eens marktconform, zodat je wel de goede ict’ers aan kunt trekken. Hiermee hou je de kennis in eigen hand en in eigen land. Economisch gezien is dit ook nog eens gezonder dan uitbesteden. Ook voor de marktwerking binnen de ICT sector zal dit positief uitpakken. Niet meer van die absurd hoge prijzen voor consultants, maar realistische prijzen.
De (semi)overheid betaalt helemaal niet zo slecht en bovendien gaat welzijn boven welvaart. Als je 500 euro pm meer verdient maar iedere dag 3 uur in de file staat ben je een arme drommel.
@siggy
de overheid betaalt op zich niet slecht, maar als ik kijk op http://www.werkenbijdeoverheid.nl zie ik vrijwel geen enkele vacature voor HBOICT die boven de €4378 uit komt
Niet slecht inderdaad, maar als ik kijk naar de mogelijkheden bij mijn eigen werkgever kom ik toch aardig wat hoger uit (meer dan de €500 die jij noemt).
En 3 uur file…geen last van; minder dan 10 minuten fietsen!