2e2 Data Management helpt Diakonessenhuis Utrecht zijn back-up- en archiveringssysteem te verbeteren met een nieuwe Symantec-oplossing. De oude Veritas Backup Exec-omgeving is vervangen door een solide oplossing met Symantec Netbackup. Hiermee heeft het Diakonessenhuis weer grip op zijn back-ups, ook bij uitbreiding van het serverpark.
Eelco van Zwieten is als senior systeembeheerder betrokken bij de inrichting van de back-up -en archiveringsprocessen. Hij zag het aantal servers en de hoeveelheid data in korte tijd uit hun jasje groeien. Het bestaande back-upsysteem kon steeds moeilijker overweg met die snelle toename. Toen back-ups fout liepen en het risico van dataverlies onacceptabel groot werd, was de tijd gekomen voor een grondige verbetering van zowel het back-up- als het archiveringssysteem.
Diverse invalshoeken
Van Zwieten vertelt: 'Hoe vind je gegevens terug in zulke grote hoeveelheden data zoals wij die kennen? En hoe zorg je voor een zorgvuldige en foutloze back-up van het serverpark? Wij moeten als ziekenhuis in toenemende mate voldoen aan kwaliteitsrichtlijnen zoals NIAZ of NEN7510 die stellen. Daarin past ook een goede back-up- en archiveringsomgeving van patiënt- en procesgegevens. We hebben 2e2 Data Management gevraagd hiervoor een oplossing te bieden. Ze gingen vanuit diverse invalshoeken met een oplossing aan de slag.'
2e2 heeft in de voorbereidingsfase alles vanuit een technische en procesmatige kant bekeken, waaronder regelgeving en de juridische aspecten ervan. Daarnaast werd er rekening gehouden met beperkingen rond het budget van het ziekebhuis. 'We hebben diverse scenario's doorgesproken en uiteindelijk in goed overleg besloten eerst met een nieuwe back-upomgeving aan de slag te gaan', aldus Van Zwieten. 'Die voorbereidende fase duurde al met al best lang, maar dat lag aan onszelf. Evengoed is de implementatie uitstekend en snel verlopen.'
Verdwenen bestanden
De oude Veritas Backup Exec-omgeving is vervangen door een oplossing met Symantec Netbackup. Hiermee heeft het Diakonessenhuis weer grip op zijn back-ups, ook bij uitbreiding van het serverpark aldus Van Zwieten. 'Helaas konden we vanwege ons beperkte budget geen back-uprobot implementeren, anders was de oplossing nog mooier geweest. Maar dat we er met deze oplossing enorm op vooruit zijn gegaan, is duidelijk. Zo is er recentelijk een mailcrash geweest en konden onze systeembeheerders al het historische mailverkeer terughalen. Daar waar er voorheen nog wel eens een bestand verdwenen was.'