Accountmanagers van Xerox Nederland krijgen les over het diensten- en productenaanbod van de overgenomen it-dienstverlener Affiliated Computer Services (ACS). Xerox heeft besloten om eerst de vijf sterkste locaties van het bedrijf in Europa te trainen in wat ACS doet. Het printerconcern wil via cross-selling de Europese markt bewerken. Dat zei Armando Zagalo De Lima, directeur Xerox Europa tijdens het congres World Congress on Information Technology in de Amsterdamse RAI.
Volgens Zagalo De Lima draait ACS in Europa 'slechts' een omzet van vijfhonderd miljoen dollar en kent de Europese markt het producten- en dienstenaanbod van het Amerikaanse bedrijf niet goed. Via de klantenkring van Xerox wil het printerconcern de bekendheid van ACS te vergroten om uiteindelijk de producten en diensten aan de man te kunnen brengen. Om deze cross-selling goed op poten te zetten, moeten de accountmanagers worden opgeleid in ACS, dat met business process outsourcing en it-outsourcing totaal wat anders doet dan het verkopen van print- en kopieerapparatuur- en documentmanagementoplossingen.
Zagalo De Lima: 'We hebben ervoor gekozen om eerst de vijf sterkste geografische divisies van Xerox in Europa training te geven. Daar valt Nederland onder. Wij geloven dat we de Europese markt een nieuwe, veelbelovende aanbieding kunnen doen. ACS is een echt bpo-bedrijf, met veel toegevoegde waarde en diverse kostenbesparende oplossingen. Europa is een traditionele markt waar de bekende grote automatiseerders de dienst uitmaken. Daar willen we een bres in slaan.'
Xerox rondde de vorig jaar aangekondigde overname van ACS voor 6,4 miljard dollar afgelopen maart af. Het printerconcern zocht een manier om zijn activiteiten uit dienstverlening in een klap te verbreden. Bij ACS werken 74.000 mensen; het bedrijf behaalde over 2008 een jaaromzet van 6,5 miljard dollar. ACS is echter sterk gericht op de Amerikaanse markt.