De tijd dat it-dienstverleners zich enkel richtten op de verkoop van softwarepakketten is definitief voorbij. Steeds meer resellers realiseren zich dat het aanbieden van diensten de toekomst heeft. De behoefte aan het delen van kennis en best practices op het vlak van managed services is groot onder it-dienstverleners, aldus distributeur Portland.
Vanwege de enorme belangstelling voor het eerste Next Generation Reseller- event dat afgelopen week plaatsvond in Maarssen, start Portland Europe vanaf 10 juni met een Roadtrip door Nederland en België. De Roadtrip-sessies zijn erop gericht om it-dienstverleners de kennis en tools te bieden die zij nodig hebben om optimaal te profiteren van managed services.
Rondvraag onder de deelnemers van het eerste Next Generation Reseller-event toont aan dat it-dienstverleners op dit moment vooral goede kansen zien voor back-up en beheer op afstand. Vooral binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb) kunnen it-dienstverleners zich onderscheiden door ondernemers de zorg voor de it uit handen te nemen. Automatisering wordt steeds belangrijker binnen bedrijfsprocessen, maar ook complexer. De vraag naar managed services is binnen het mkb de afgelopen jaren dan ook explosief gestegen. Ondernemers willen zich graag richten op hun kernactiviteiten en beschikken niet over de expertise om het it-beheer zelf uit te voeren. Hoewel de meeste mkb’ers inzien dat het effectiever en voordeliger is om it als dienst af te nemen tegen een vast bedrag per maand, hebben veel ondernemers in eerste instantie moeite om de controle uit handen te geven. Volgens 47 procent van de ondervraagde it-dienstverleners is dit voor klanten zelfs de grootste barrière om te kiezen voor managed services. De meeste bedrijven kiezen er daarom voor om het beheer gefaseerd uit te besteden. It-dienstverleners vinden zelf functionaliteit en complexheid de belangrijkste criteria bij de keuze voor managed services-oplossingen.
"De markt is volop in ontwikkeling en dit is het moment voor it-dienstverleners om zich voor te bereiden op een nieuwe toekomst", stelt Kim van Brugge, algemeen directeur bij Portland Europe. "Ondernemers willen niet nadenken over de instellingen van de server of firewall, maar willen gewoon dat het e-mailprogramma altijd werkt en dat bedrijfsgegevens veilig zijn. It-dienstverleners die de wensen van de klant begrijpen en deze diensten aanbieden tegen vaste kosten per maand, bouwen ook een lange termijnrelatie op met de klant. Door zich te richten op managed services kunnen it-dienstverleners recurring business opbouwen en de continuïteit van de bedrijfsvoering aanzienlijk verbeteren. Steeds meer leveranciers breiden hun portfolio uit met SaaS-oplossingen, waardoor er nog meer keuzemogelijkheden zijn. De meeste ondernemers besteden niet direct alle it-taken uit, maar doen dit liever stap voor stap. Voor it-dienstverleners is het daarom erg belangrijk dat zij kritisch kijken naar hun dienstenaanbod. Het is fantastisch om te zien dat de meeste it-dienstverleners nu met veel enthousiasme aan de slag gaan met managed services."