Open Line is een dienstverlener met zeventig mensen op de loonlijst. Iets meer dan de helft van het personeel werkt vanuit het pand bij Maastricht Airport.
Jullie visie en waarden staan op de site. Daar staat bijvoorbeeld: we helpen elkaar. Waarom mag iedereen zo’n interne afspraak zien?
Waarom niet? We zijn een transparant bedrijf. Klanten mogen weten hoe we met elkaar omgaan en een eventuele nieuwe collega ook. We zijn een heel technisch bedrijf, het is goed om te laten zien dat hier mensen werken.
Je bent een van de oprichters van Open Line. Waarom zijn jullie voor jezelf begonnen?
We zaten bij een hardwarebedrijf (CSS) dat een dienstenorganisatie wilde opzetten. Wij vonden dat het te moeilijk is om die zaken te combineren en besloten ons puur op diensten te richten. Hardware is voor ons een bijproduct.
Wat is zakelijk het makkelijkste jaar voor je geweest?
2009. Het is belangrijk dat je een strakke focus hebt op de dingen die je wel of niet doet. In 2008 hebben we onze focus opnieuw vastgesteld. We laten ons niet afleiden, houden iedere beslissing die we nemen tegen onze missie aan. Daardoor hebben we in 2009 ons beste jaar ooit gedraaid.
Wat is het meest overschatte woord in de it-sector?
Op dit moment: cloud computing. Er wordt voortdurend geroepen dat alles naar de cloud gaat. Dat is echt niet waar. Twaalf jaar geleden werd al gezegd dat alle applicaties naar het web zouden gaan en dat het mainframe nu niet meer zou bestaan. Mensen willen echter keuzes maken. Veel gaat naar de cloud, maar niet alles.
Waar ben je trots op?
Op mijn mensen, en dan vooral op de manier waarop ze als team dingen voor elkaar krijgen.
Bijna de helft van jullie personeel werkt permanent ‘in het veld’. Hoe houd je die mensen betrokken bij je bedrijf?
We hebben daar een speciaal programma voor ontwikkeld dat How to commit heet. Dat draait er helemaal om om mensen geïnformeerd en betrokken te houden. We hebben een field manager die hen opzoekt, houden maandelijks pizzasessies en daarnaast uitgebreidere kwartaalsessies.
Wat vind je het leukste onderdeel van je vak?
Ik kom graag bij klanten en praat net zo lief met de cio als met het hoofd systeembeheer. Het mooiste vind ik het om de klant een hand te geven wanneer het project wordt opgeleverd. Dan weet ik dat we een managed services-traject ingaan en zeker nog vijf of tien jaar samen doorgaan.
Met wie heb je het laatst geluncht?
Met mijn collega-directeur Jean Boren. We proberen eens per maand samen te eten, maar vaak komt het niet uit. Dit keer was onze manager consultancy Ad Klein erbij en hebben we gesproken over onze focus voor het volgende kwartaal. We kijken steeds wat er te verbeteren valt binnen de organisatie en roepen dat uit tot onze Q-focus.
Wat wordt de focus voor het komende kwartaal?
Communicatie. Als de planner niet weet wat een engineer precies kan, kan hij hem niet optimaal inzetten. Ga eens samen een kop koffie drinken en praat met elkaar, dat is wat we vragen van ons personeel.
Heb je wel eens spijt gehad van een keuze die je gemaakt hebt?
Jawel hoor. Vijf jaar geleden besloten we om naast het ontwerpen en bouwen van infrastructuren ook het beheer te gaan doen. Door de toegenomen complexiteit konden veel klanten dat zelf niet meer. In het begin heb ik me vaak afgevraagd waar we in hemelsnaam aan begonnen waren. Maar op dit moment loopt het goed en heb ik er geen spijt meer van.