Aia Software wil dit jaar de omzet die via partners wordt bereikt in absolute getallen minstens verdubbelen. De producent van documentoplossingen zoekt var’s en wil de belangstelling van analisten bij Gartner en Forrester kapitaliseren door ook zijn partnerkanaal in de VS uit te breiden.
Eigenlijk is Aia Software al actief sinds 1988, toen het als Nijmeegs bedrijf it-ondersteuning bood aan het notariaat, vertelt Jeroen Huinink. Hij is sinds 1 januari van dit jaar business partner manager bij het softwarehuis. "Die klanten kwamen destijds met het verzoek om een oplossing te maken voor het opstellen van officiële aktes. Dat product hebben we ontwikkeld en uiteindelijk is dat uitgegroeid tot het enige product dat wij nu nog aan de man brengen."
Er zijn nog steeds notarissen die ermee werken, maar in de loop der jaren is het klantenbestand uitgebreid met organisaties in de financiële dienstverlening (verzekeraars, hypotheekverstrekkers), leasemaatschappijen en overheden.
Huinink gaat iets verder in op het ITP Document Platform, zoals het product heet. "Dit is een systeem om documenten zoals brieven, contracten en verzekeringspolissen te produceren. Het platform ondersteunt gebruikers bij het personaliseren van deze documenten via een interactief, vraaggestuurd systeem. Ook kan de gebruiker werken met voorgedefinieerde tekstbouwstenen die ze kunnen aanpassen in hun eigen tekstverwerkingsprogramma. Belangrijk is dat geldende wet- en regelgeving en communicatieregels van het bedrijf zijn vast te leggen in verschillende templates, terwijl de documenten wel voor de klant persoonlijk zijn te maken", licht Huinink toe.
Implementatie nodig
Het ITP Document Platform is niet iets wat je op een middag installeert. "We hebben daarvoor een implementatietraject ingericht dat wijzelf of onze partners uitvoeren. Het betekent wel dat de resellers met wie we werken in staat moeten zijn om die implementaties te doen. Ze moeten waarde toevoegen. Met die diensten kunnen ze overigens een aardige omzet halen", vertelt Huinink. PinkRoccade is zo’n partner. "Die hebben een eigen softwareoplossing gemaakt voor gemeenten, waarin ons product is geïntegreerd. Een kleine tweehonderd gemeenten werken dus met ons product; vaak zonder dat ze het zelf weten."
In de Benelux zoekt hij nog nieuwe partners, maar ook in de VS streeft hij naar uitbreiding. "De analisten van Gartner en Forrester scharen ons in het rijtje van HP, Oracle en Adobe als het om document output management gaat. Daarmee zijn we op het netvlies gekomen van serieuze mogelijke partners in Amerika."
Aia Software is bijvoorbeeld als enig Nederlands bedrijf opgenomen in de Forrester Wave ‘Document Output For Customer Communications Management’.
Een parel
Aia Software beweegt zich op de markt van enterprise content management (ecm), met een specialisatie binnen het domein van documentbeheer. Dat de markt ‘hot’ is, bleek al uit de ECM Survey van MarketCap eind 2008; 49 procent van de Nederlandse organisaties met 20 of meer werknemers had toen al een ecm-toepassing geïmplementeerd. De financiële en de transportsector steken er qua marktpenetratie ver boven uit. Niet voor niets richt Aia Software zich mede op de financiële sector.
De komende jaren is een aanzienlijke toename te verwachten in het gebruik van ecm-toepassingen. Alfred den Besten, it-trendwatcher van MarketCap: "Aia Software is een parel, die alleen vanwege de beperkingen van de Nederlandse markt nog niet wereldwijd op de radar staat. Maar zo gauw als de eerste serieuze deals in de US vallen en global analists Aia Software opnemen in hun matrices, is een explosieve groei te verwachten. De vraag is alleen of de organisatie daar klaar voor is. Een enorme groei kan soms ook verlammend werken, zie Baan in het verleden. Aan de applicatie zelf zal het verder niet liggen; dit is met recht een stukje Hollands Glorie."