E-mail is geen onmiddellijke manier van communicatie. Telefoneren wel, maar dan kun je geen visuele of andere informatie meesturen. Vandaar het belang van instant messaging, ook in bedrijven. Er is zelfs een open standaard, XMPP. We bekijken IM-servers en -clients die ermee compatibel zijn.
Onze cultuur is er een van grote haast geworden. Alles moet onmiddellijk. Ook communicatie. Nu zowat iedereen een mobieltje heeft, is iedereen ook vrijwel altijd en onmiddellijk bereikbaar. Achter de computer hebben we e-mail, maar dat is geen onmiddellijke communicatie. E-mail wordt wel verstuurd zodra je op 'verzenden' klikt, maar je weet niet of jouw correspondent aanwezig is en of hij/zij het bericht onmiddellijk zal lezen en beantwoorden.
Uit de behoefte aan een onmiddellijke vorm van e-mail is 'instant messaging' gegroeid. Eerst bij particulieren onder de vorm van chatten, maar dat sloop ook vlug genoeg bij bedrijven binnen. Omdat 'chatten' kletsen betekent en dat woord een negatieve bijklank heeft, koos men in de bedrijfswereld voor 'instant messaging' of IM. Bij de meeste mailservers zit tegenwoordig een IM-module. Veel mailclients kunnen ook als IM-client dienen. Er bestaan echter ook heel wat aparte producten voor e-mail en IM.
XMPP
Om twee partijen met elkaar te laten communiceren via IM, moeten ze dezelfde IM-technologie ondersteunen. Helaas gebruikte zowat iedereen zijn eigen IM-protocol. Daardoor zijn al die IM-oplossingen onderling incompatibel. MSN, Yahoo, AOL en in de Unix-wereld ICQ spreken in principe niet met elkaar. Gelukkig zijn er twee open standaarden tot stand gekomen voor IM. Dat is SIMPLE (op basis van SIP) en XMPP (voorheen Jabber). SIMPLE werd voornamelijk gesteund door Microsoft en IBM. Tegenwoordig zit IBM echter meer in het XMPP-kamp, net als Google, Sun, Yahoo en heel wat andere bedrijven. XMPP is dus de meest verspreide standaard, zeker in bedrijven. Net als de meeste bedrijven zijn ook wij een grote voorstander van duidelijke en open standaarden en dus richten we ons hier uitsluitend op de XMPP-compatibele oplossingen.
XMPP staat voor 'eXtensible Messaging and Presence Protocol'. Het is een open standaard (o.a. RFC 3920 en 3921) die specificeert hoe IM-sessies opgebouwd moeten worden en hoe de uitgewisselde berichten gestructureerd moeten zijn. XMPP definieert de IM-berichten als XML-documenten. Dat geeft ons dus de meest uitgebreide mogelijkheden om wat dan ook door te sturen. In feite is IM hiermee zelfs volwassener dan e-mail. Alle IM-oplossingen van elke fabrikant of platform die XMPP ondersteunen, kunnen immers met elkaar babbelen. Door te kiezen voor een XMPP-oplossing voor de bedrijfs-IM, kunnen medewerkers niet alleen met elkaar maar ook met correspondenten van buiten het bedrijf IM'en zonder compatibiliteitsproblemen. Het grootste voordeel van XMPP is dat het veel beter uitgewerkt is dan het ondertussen alleen door Microsoft gepromote SIMPLE. Ook de beveiliging tegen IM-spam is beter uitgewerkt.
Geteste producten
Omdat XMPP zelf een open standaard is, zal het je wel niet verwonderen dat er erg veel open source XMPP-servers en -clients ontwikkeld zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk ook heel wat gesloten commerciële oplossingen. De bekendste daarvan zijn Apple iChat (server en client) en IBM Lotus SameTime (server en client). Voor dit artikel beperken we ons echter tot de open source oplossingen ejabberd, Openfire en Tigase. Op clientgebied bekijken we Digsby, Empathy, GoogleTalk, Pidgin en Spark.
De serie
Volgende deel: IM XMPP servers
1: Zakelijk chatten met open standaard
2: IM XMPP servers
3: IM XMPP clients
Beste Johan, bouw eerst eens een fatsoenlijke website. Na de onzin m.b.t. Linux vertrouw ik deze artikelen sowieso niet. Datatestlabs staat m.i. voor pure oppervlakkigheid en onvolledige informatie.
Betere Informatie in het nederlands onder:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Extensible_Messaging_and_Presence_Protocol
In het duits (veel beter) onder:
http://de.wikipedia.org/wiki/Extensible_Messaging_and_Presence_Protocol
Zo kan de lezer, en ook Zwiekhorst, een kompleet beeld van het protokol en zijn toepassing krijgen. En vermeiden we de oppervlakkigheid.
@redaktie, langzaam is het pijnlijk te ervaren dat kritiek onmiddelijk negatief beoordeeld wordt. Op die manier gaat het nivo van computable zeker niet omhoog. Dat gaat het alleen met bijdragen die een minimium aan diepgang hebben.
Ik moet Jan gelijk geven als het gaat om het niveau van dit artikel. De inhoudelijke waarde is nu niet echt wat ik verwacht van een blad als computable
Artikelen over ervaringen – op wat voor IT gebied dan ook – lijken mij in het algemeen veel waardevoller, dan (dit soort) inhoudelijke artikelen over. Bovendien KUN je gewoon in een half A4tje niet een volledig of zelfs maar een deelartikel schrijven.
alweer 2 sterretjes en geen reaktie . . . . ergens werkt het humoristisch.
Ik probeer al een half uur de datatestlab site te bereiken.
Volgens Google Cache testen ze als sinds 1988 software en hardware.
Hun voornaamste klanten zijn oa Diskidee? Zelfs het clubblad van de plaatselijke senioren IT vereniging heeft betere artikelen.
Dit is de inleiding van het artikel. De delen met de besprekingen van de XMPP-servers en XMPP-compatibele clients verschijnen binnenkort. Gelieve de inhoud in zijn geheel te beoordelen. Wat betreft onze website: die ligt momenteel plat door een probleem bij onze provider. Dit zou in de loop van de dag verholpen moeten zijn.
@jozef
mag ik je dan een tip geven: schrijf of het artikel als geheel, of maak een meer pakkender inleiding
Deze inleiding prikkelt mij namelijk niet om het volgende deel te lezen
Lees liever wikipedia.