Telecomaanbieder Vodafone biedt zijn grootzakelijke klanten de mogelijkheid om bij netwerkstoringen over te schakelen op het netwerk van T-Mobile of KPN. Gebruikers krijgen in hun mobiele telefoon een simkaart waarop een Nederlands en een internationaal Vodafone-abonnement actief is. Bij uitval van het Nederlandse netwerk kunnen ze overschakelen op het internationale abonnement. Daarmee roamen ze in Nederland op concurrerende netwerken.
Het initiatief is een gevolg van de grootschalige netwerkstoring die Vodafone in november 2009 trof. Ruim vier miljoen abonnees konden anderhalve dag hun mobiele telefoon niet gebruiken. Onder de zakelijke gedupeerden waren medewerkers van Rijkswaterstaat, vervoersbedrijf Connexxion en de Nederlandse politiekorpsen.
Na onderzoek bleek dat een landelijke gateway uitviel en de andere drie netwerkknooppunten die taken niet konden overnemen, iets wat normaal gesproken bij een storing automatisch gebeurt.
Verontwaardiging
De storing leidde tot veel publieke verontwaardiging. Een Tweede Kamerlid stelde voor dat telecomaanbieders hun netwerken moeten delen op het moment dat er zich storingen voordoen. Volgens de aanbieders is dit echter technisch niet haalbaar omdat de netwerken daarvoor te weinig capaciteit zouden hebben. Ook zou het commercieel gezien niet wenselijk zijn, lieten ze weten.
Om in de toekomst de gevolgen van dergelijke grote netwerkstoringen te beperken, werden diverse oplossingen aangedragen. Deze varieerden van prepaidkaarten tot de inzet van toestellen waarin twee simkaarten passen (dual-sim). De nieuwe dienst van Vodafone heet Virtual National Roaming en is alleen beschikbaar voor grootzakelijke klanten die voor cruciale diensten afhankelijk zijn van mobiele communicatie.