De afgelopen periode wordt er veel gesproken over ‘cloud computing'. Deze veel te ingewikkelde term zorgt er al voor dat de gemiddelde mkb'er allang weer het pand verlaten heeft. Dit is zonde. Laten we het dus anders proberen: minder ict-problemen, lagere kosten en laatste technologie tot je beschikking. Dat klinkt al een stuk beter. Hoe werkt dit dan?
Of je het nu wilt of niet, ook in jouw bedrijf draait er software. Deze software draait op je computers (Word, Excel, Wndows) of draait op servers (e-mail, intranet, crm). Over deze laatste categorie hebben we het hier. Deze servers heb je waarschijnlijk bij jou op kantoor staan of bij een ict-bedrijf, waarvan je ze koopt of huurt. Je betaalt echter niet alleen voor deze servers, je betaalt ook licenties voor software, je betaalt voor onderhoud op deze servers en je betaalt een uurtarief voor de afhandeling van jouw vragen en problemen. Niet schrikken, maar gemiddeld bedragen jouw operationele ict-kosten per werknemer 180 euro.
Waarom gaat cloud computing je helpen deze kosten te verlagen? Cloud computing is een technologie waarmee jouw medewerkers via het internet een beroep kunnen doen op meerdere servers. Deze servers staan in het datacenter van bijvoorbeeld Microsoft of Google. Door de grote schaal van deze centers worden kosten over vele gebruikers gedeeld. Deze datacenters garanderen over het algemeen een veel hogere beschikbaarheid, veiligheid en performance dan jouw huidige leverancier, waardoor de kans vele malen kleiner is dat de werkzaamheden van jouw bedrijf worden gehinderd door ict-problemen. Met andere woorden, geen ict-gedoe meer, maar systemen die altijd werken en dat is precies wat je wilt. Ict moet het gewoon doen en mag niet afleiden of tijd kosten.
Maar er is nog meer. Zo heb je via de ‘cloud' altijd en overal toegang tot de nieuwste technologie. Niet langer is jouw e-mail of agenda alleen maar toegankelijk vanaf kantoor, maar overal (ook via mobiel) te benaderen op basis van de laatste technologische versies. Via ditzelfde principe kunnen bedrijven een intranet of online (video)vergadersoftware ‘huren'.
Op deze wijze klikt een ondernemer zo zijn virtuele kantoor bij elkaar en kan hij zelfstandig zonder hulp van een supportdesk nieuw medewerkers aansluiten of oude medewerkers afsluiten. Zodra een oude medewerker is afgesloten houdt men ook op met betalen, want men betaalt per gebruiker. Wat kost dit nu? Een virtueel kantoor op basis van bijvoorbeeld Microsoft-technologie (mail, agenda, intranet, video conferencing) kost ongeveer honderd euro per jaar per werknemer. Het besparingspotentieel is dus groot en gelijkertijd krijgen bedrijven toegang krijgen tot krachtigere en betrouwbaarder instrumenten.
Dit is een artikel op Computable, dat dus vooral gelezen wordt door ICT-ers, maar dit lijkt meer op een verkooppraatje voor MKB-ers.
Bovendien mag er ook eerst op spel en grammaticafouten gecheckt worden wat mij betreft voordat zo’n artikel geplaatst wordt…
“Deze datacenters garanderen over het algemeen een veel hogere beschikbaarheid, veiligheid en performance dan jouw huidige leverancier…”
… vooropgesteld dat je een goede, gegarandeerde, altijd beschikbare, heel brede, niet overschreven, symmetrische, kortom: DURE verbinding via je internet provider(s) hebt… en dan nog alleen met kleine files werkt…
Matig artikel, met fouten, de verkeerde doelgroep en met her en der vreemde conclusies.
5 mederwerkers, 5 jaar is samen 2500 EURO.
1 Linuxserver, 5 PC’s 1 switch en FOSS, kosten minder dan de helft.
En “altijd de laatste techniek”, dat wil de gebruiker niet, die wil stabiliteit en zijn werk doen.
Mooi verkoopverhaal maar niet meer als dat.
Cloud computing – we noemden het pakweg vijftien jaar geleden gewoon extranet – heeft vele voordelen en uiteraard ook nadelen, afhankelijk van je situatie.
Internetverbindingen zijn intussen een stuk sneller, stabieler en goedkoper geworden en dat geldt ook voor opslag via de cloud. Maar als je servers bij een extern ICT-bedrijf least, dan geniet je van dezelfde voordelen.
Als je internetverbinding het doet (goede opmerking Peter Ambagtsheer), dan heb geen ICT-gedoe met cloud diensten zoals Google Apps. Helaas is dat is wat anders dan dat je geen gedoe met ICT zult hebben.
Bij Google Enterprise kan je bijvoorbeeld workflowsoftware van Cordys aan Google Apps laten toevoegen. Maar bij een Google- of MS-helpdesk hebben ze geen idee van wat je bedrijfsprocessen zijn.
Als je meer dan alleen eenvoudige KA-voorzieningen nodig hebt, dan zal je als MKB-er toch goede advisering en specifieke operationele ondersteuning voor extra applicaties moeten inhuren.
Cloud computing heeft steeds meer potentieel, maar er zijn meestal beter op de situatie toegesneden alternatieven of extra’s nodig.
Grappig om aan de reacties te zien hoe groot het gat aan het worden is tussen wat de klant wil krijgen (functies, gemak, beheersing) en wat de oude generatie reseller/vakhandel/specialist wil leveren (servers en kabels).
Inderdaad, de klant heeft ondersteuning nodig. Dus uitdaging voor bestaande, veelal technisch ingestelde, resellers om te veranderen in een Next Generation Reseller die verstand heeft van dit soort moderne oplossingen!
De essentie van Cloud Computing is niet de techniek. De essentie is dat de IT behoefte ingevuld wordt middels een dienst.
De techniek maakt het mogelijk om IT-voorzieningen, van platform tot applicatie, beschikbaar te stellen en af te nemen naar behoefte.
@Rob Kurver, steeds meer MKB bedrijven zijn high tech bedrijven, die veeleisend zijn. Zolang SaaS functionaliteit niet alle behoeften dekt, moet je vooral investeren in nieuwe SaaS functionaliteit. Anders vervang je de dozenschuivers door SaaS-schuivers.