Investeringen in ict moeten leiden tot innovatie, concurrentievoordeel en extra waarde voor de onderneming. Dat vinden 450 internationale cio's stelt adviesbureau KPMG na onderzoek. Kostenbesparing, portfoliomanagement en risk & compliance worden minder belangrijk gevonden. Sourcing wordt gezien als normaal onderdeel van de bedrijfsvoering en staat relatief laag op de agenda van de cio.
Het bureau presenteerde het onderzoek tijdens het congres WCIT dat van 25 tot 27 mei plaatsvindt in de Amsterdamse RAI. ‘Met uitzondering van de financiële sector vindt een meerderheid van de ondernemingen dat it veel meer moet bijdragen aan het succes van een onderneming', zegt partner Edo Roos Lindgren van KPMG IT Advisory. ‘Mede als gevolg van de kredietcrisis blijft de cio in de financiële sector de inzet van it meer richten op risk & compliance en is hij minder gefocust op waardecreatie.'
Lindgren vindt het niet vreemd dat de cio het steeds belangrijker vindt dat ict waarde bijdraagt aan de organisatie. ‘Ten eerste komt dat door het geleidelijke herstel van de economie en ten tweede komt dat doordat de focus van de onderzochte bedrijven veranderd is. Ondernemingen richten zich minder op kostenbeheersing en meer op bijvoorbeeld het vergroten van hun marktaandeel', zegt Lindgren.
De toegenomen aandacht voor waardecreatie door ict heeft gevolgen voor de it-diensten die een onderneming uitbesteedt aan derden, blijkt uit het KPMG-onderzoek. Lindgren: ‘Deze dienstverleners komen onder toenemende druk te staan van hun klanten om extra waarde te leveren. Hoewel outsourcing niet meer bovenaan de agenda staat, zullen cio's scherp gaan letten op de kwaliteit en prijs van de geleverde dienstverlening.'
Bijzonder onderzoek. Onze ervaring is dat CIO’s wel degelijk kosten willen besparen. Tevens is het niet altijd duidelijk wat de waarde van IT voor een organisatie nu exact is. Leveranciers van hardware willen uiteraard zoveel mogelijk hardware verkopen. Daarnaast is het voor CEO’s en CFO’s wellicht nog meer relevant om kosten effectief met IT om te gaan, maar helaas hebben deze soms onvoldoende kennis van IT. Zij moeten tenslotte verantwoordelijkheid afleggen aan de aandeelhouders en de CIO in mindere mate. Het wordt tijd dat er eens kosten effectiever met IT omgegaan wordt.
Inderdaad een merkwaardige uitkomst. Onderzoek van de Society for Information Management (SIM) blijkt namelijk dat directies met name geïnteresseerd zijn in hoe IT kan helpen de bedrijfskosten verder terug te dringen. Deze onderzoeken staan dus haaks op elkaar.
Met een beetje gericht doorvragen waren er waarschijnlijk andere schokkende feiten boven gekomen.
De CIO is, het valt niet te ontkennen, een exponent van de functionele organisatie, beter bekend als een organisatievorm die opgesplitst is in silo’s waarbinnen een ieder primair naar het eigen belang kijkt. het eigen belang zal ook grotendeels bovenstaande conclusies verklaren.
De functionele organisatie is gericht op efficiëntie. Maar helaas gaat het hier altijd om locale efficiëntie, zoals dat genoemd wordt in de Lean filosofie en ook door Goldratt in zijn boek The Goal. Sturing op lokale efficiëntie gaat per definitie ten koste van de effectiviteit. Interne gerichtheid, bureaucratie en proceduregericht tegenover klantgerichtheid.
Een CIO is een interne leverancier. Doen alsof de CIO dat niet is en het belang van de organisatie als geheel voorop stelt, is in verreweg de meeste gevallen naïef. Sterker nog, de enige personen die dat zullen stellen, komen zelf uit de silo van de CIO.
Hoe dan, welk alternatief? Lees het boekje van Wintzen maar eens over de cellenstructuur van BSO. De interne IT werd, terecht, niet gezien als kerntaak maar ondersteunend. Hiervoor werd dus een externe leverancier gezocht. Overigens, en dit vond ik zelf een hele goede, mochten ook BSO cellen offreren. Maar zij werden dan wel behandeld als andere externe offertes, zelfs van concurrenten.
@Nico: Helemaal mee eens. Een aantal effecten die je beschrijft zijn karakteristiek voor de unit organisatie, waarbij het belang van de unit (lees de bonus van de bestuurders) voorop staat.
De oplossing van de cellenorganisatie biedt wel veel flexibiliteit (goed voor een innovator) maar weinig schaalvoordeel, wat van belang is bij productleaders en costleaders. Strikwerda beschrijft de opkomst van een nieuw type organisatie, de multidimensionele. Die ondervangt veel problemen van de unit organisatie (en er komen vast een paar nieuwe voor terug). Je zou zijn boek ‘Van unitmanagement naar multidimensionale organisaties’ eens moeten lezen.
De kop had moeten zijn Kosten besparen met ICT speelt minder bij CIO. En dat is maar goed ook. Investeringen in de ICT moeten vooral renderen en niet als kostenpost gezien worden. Goedkopere ICT-faciliteiten die geen ROI opleveren, zijn is nog steeds te duur.
Voor ROI is effectiviteit zeker zo belangrijk als efficiëntie. Het is belangrijker dat de CIO het te lang vasthouden aan verouderde ICT-middelen tegengaat, of verkeerd opgezette pilots beëindigt, of obstructies door eilandautomatisering stopt. Dat levert veel meer op dan net iets goedkoper uitbesteden.
Over het algemeen weet een bedrijf te weinig van ICT.
Zelf software bouwen is duur zo niet onmogelijk voor een bedrijf. Dus dan maar uitbesteden, wat ook een ramp is voor het bedrijf! Want van uitbesteden heeft men geen ook verstand.
Jammer voor het imago van de IT. IT bedrijven zien eerst de winst en dan pas de klant!
Grootste fout die gemaakt wordt in de ICT is erg slechte communicatie! Dit maakt uitbesteden tot een ramp en weet de klant zonder IT kennis niet wat ze krijgen van de IT bedrijven aan software
Een rol die de CIO nog veel meer op zich zou moeten nemen, is die van katalysator van veranderingen in het strategisch kader van een organisatie. Nieuwe ICT-systemen worden nu nog in negen van de tien gevallen top-down ingevoerd. Vaak als gevolg van een besluit dat is genomen aan de directietafel. Het team van de CIO gaat dan op zoek gaan naar de beste oplossing (bijvoorbeeld een nieuwe hard- of software).
De technologie verandert echter zo snel, dat CIO’s veel meer een voortrekkersrol zouden moeten nemen. Ze zijn dagelijks bezig met technologische ontwikkelingen en zien nieuwe mogelijkheden daarom veel eerder dan de CEO’s. Toch wordt vaak gewacht met implementeren totdat de nieuwe technologie ook is doorgedrongen tot de bestuurskamer en is de CIO te reactief.
Een goed voorbeeld hiervan is Het Nieuwe Werken: veel CEO’s zijn nauwelijks op de hoogte van de mogelijkheden die er al zijn om medewerkers tijd-, plaats- en platformonafhankelijk te laten werken. Daarom duurt het relatief lang voordat deze manier van werken gemeengoed wordt in het Nederlandse bedrijfsleven.
Pas als een CIO nauw de technologische ontwikkelingen bijhoudt en proactief onder de aandacht brengt van het management, kan deze bijdragen aan innovatie, concurrentievoordeel en extra waarde voor de organisatie.