44% van alle IT-managers beschouwt het herstellen van verloren gegevens als een uiterst stressvolle aangelegenheid.
Bijna de helft van alle IT-managers vreest het vooruitzicht om gegevens te moeten herstellen naar aanleiding van een virusaanval of een storing op een vaste schijf. Zij beschouwen deze taak als ‘stressvol’ tot ‘uiterst stressvol’. Dit blijkt uit een recent onderzoek dat in opdracht van Acronis® onder ondernemingen uit het Europese midden- en kleinbedrijf werd uitgevoerd. Volgens de onderzoeksresultaten is deze stress vooral te wijten aan de slechte back-up- en herstelpraktijken die veel bedrijven er momenteel op nahouden en de potentiële gevolgen van gegevensverlies voor de bedrijfsproductiviteit en omzet.
Het onderzoek werd in oktober 2009 in opdracht van Acronis uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne. Het bureau onderzocht de stressniveaus die IT-managers ondervinden in verband met disaster recovery-processen. Uit het onderzoek blijkt dat de zorg voor de bescherming van de gegevens van de CEO één van de belangrijkste bronnen van stress vormt. 29% van de respondenten gaf aan dat de stress die gepaard gaat met het verlies van de gegevens van de CEO overeenkomt met de stress die zij ondervinden wanneer ze op vakantie gaan en zonder paspoort op het vliegveld aankomen. Nog eens 29% gaf aan dat het deze ervaring qua stressniveau gelijk staat aan het te laat komen voor een sollicitatiegesprek.
Gevraagd naar de persoon van wie ze de meeste druk ondervinden om gegevens te herstellen, gaf 59% aan druk te ondervinden van hun CEO of manager. Een kwart van de IT-managers gaf aan dat de grootste druk van zichzelf afkomstig was. Volgens het onderzoek zijn IT-managers goed op de hoogte van het belang van back-up- en herstelprocedures, maar beschikken ze vaak niet over de juiste processen om volledig op hun disaster recovery-procedures te kunnen vertrouwen. Dit leidt tot hoge stressniveaus binnen de IT-organisaties van bedrijven.
Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid (72%) van de ondervraagde bedrijven nog altijd een eindedaags back-upstrategie hanteert. Een schokkende conclusie is dat 1 op de 10 bedrijven hooguit één keer per week een back-up van hun gegevens maakt. Een minderheid maakt om het uur een back-up van hun bedrijfsgegevens. Als gevolg van dergelijke gebrekkige back-upstrategieën lopen bedrijven het risico om dagen werk te verliezen in het geval van een storing binnen één van hun systemen, hetgeen resulteert in productiviteits- en omzetverlies.
"Uit de enquêteresultaten blijkt duidelijk dat disaster recovery voor elke onderneming van cruciaal belang is. Het wekt dan ook de nodige verbazing dat er binnen veel bedrijven nog altijd sprake is van slechte back-up- en hertelprocessen, wat haaks staat op het volwassenheidsniveau van de huidige disaster recovery-technologie en de op brede schaal gerapporteerde gevolgen van gegevensverlies," aldus Dirk Raeymaekers, directeur Channel & Business Development Benelux. "En net zoals met alle andere oorzaken van stress is voorkomen beter dan genezen. IT-managers doen er goed aan om hun disaster recovery-strategieën te herzien, omdat deze niet alleen van invloed zijn op het welvaren van hun bedrijf, maar ook op hun eigen welzijn".
Een aanvullende ‘SMB Guide to Backup and Recovery’ is als download beschikbaar op http://www.acronis.nl/enterprise/download/docs/#whitepapers. De enquête werd in opdracht van Acronis uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne. De steekproef omvatte 600 bedrijven in het MKB- en midmarketsegment (250 tot 1.000 werknemers) in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. De respondenten waren binnen hun organisatie verantwoordelijk voor de IT.