De Belastingdienst had in 2009 bijna de helft minder ict-problemen vergeleken met een jaar eerder. Dat staat in het Beheersverslag 2009 van de fiscus. Dat komt vooral door de verbetering van de testaanpak. ‘Hoewel er alles aan wordt gedaan om procesverstoringen te voorkomen, blijft het mogelijk dat deze optreden. In die gevallen is de inzet erop gericht overlast bij burgers en bedrijven zoveel mogelijk te voorkomen', aldus de Belastingdienst.
In het verslag staat niet hoe vaak de fiscus te maken heeft met ict-storingen. In 2008 had de dienst te maken met een reeks ict-problemen, zoals het zoekraken van 730.000 aangiften, het weigerachtige authenticatiesysteem Digid en fouten in de uitbetaling van toeslagen voor huur, zorg en kinderopvang. In 2009 kwam de fiscus minder vaak in het nieuws met verstoringen.
‘Op verschillende plaatsen in het ontvangstproces zijn maatregelen getroffen om de goede ontvangst van berichten zeker te stellen', schrijft de dienst in het verslag. Zo worden de ontvangen berichten nu bij ontvangst opgeslagen, zodat als het mis gaat met berekeningen, de fiscus nog een back-up van het orginele bericht heeft. Ook is de monitoring van de gegevensstroom verscherpt. ‘Nu is duidelijk wanneer het mis gaat in het proces en dat deel van het proces kunnen we herstarten. Zo hoeft niet het hele proces herstart te worden', aldus een woordvoerder.
Nieuwe ICT-projecten
In 2009 startte de Belastingdienst met een nieuw ict-project om de Wet Basisregistratie uit te kunnen voeren. Het project Basisregistratie Inkomen ontwerpt een nieuw administratiesysteem waarin het authentieke inkomensgegeven (AIG) van burgers wordt vastgelegd. Eind december 2009 was het ontwerp voor de AIG-database gereed. In 2010 wordt het systeem beschikbaar gesteld aan de afnemers.
Daarnaast werkten de ict'ers van de fiscus aan het nieuwe Toeslagensysteem. Dit systeem is in de tweede helft van 2009 opgeleverd om te worden getest. In 2010 wordt het beheerst en gefaseerd ingevoerd.
Misschien aardig om toch weer even te vermelden dat DigiD niet van de Belastingdienst is, zodat de dienstverlening wel last heeft van storingen bij DigiD maar de Belastingdienst er niks aan kan verhelpen.
Aan de meest recente storing bij DigiD kon DigiD zelf ook niet zoveel doen, trouwens. Als de overheid cruciale zaken uitbesteedt, dan wordt het lastiger om zaken in de hand te houden. Achteraf klagen bij de marktpartij is dan het enige dat erop zit.
Er zal wel geen verband zijn met de honderden externe IT’ers die ge-ditched zijn begin 2009…toch?
Als je alles ongeveer stil hebt gezet en alleen nog maar fouten kan en mag oplossen, dan is het ook geen wonder dat er steeds minder te melden valt. Sterfhuizen vallen uiteindelijk geheel stil… 🙁
@Michiel: Geen verkeerde conclusies trekken, want ga dan nooit meer naar bed, want daarin sterven de meeste mensen… 🙂