Ict'ers vinden het aanbod van ict-opleidingen ondoorzichtig. Dat blijkt uit onderzoek van Computable onder 1633 ict'ers. Tweederde van de respondenten is het (helemaal) eens met de stelling ‘het aanbod van te behalen ict-certificaten is niet transparant'. Volgens experts komt dat door het diverse aanbod.
‘Het gebrek aan transparantie zit in het enorme aantal verschillende te behalen certificaten en het enorme tempo van vernieuwing', zegt directeur Erwin van Litsenburg van de RulersGroup. Daar is delivery director André van Dalen AMIS Services het mee eens. ‘De snelle ontwikkeling van de ict-sector maakt standaardisatie of accreditatie vrijwel onmogelijk, waardoor er te veel toetreders zijn met weer een nieuwe certificering.'
Leverancierscertificaat
Daarnaast is er nog het verschil tussen een licentiehouder van een leveranciercertificaat en een makelaar. ‘Alle leverancierscertificaten hebben een beperkt aantal licentiehouders, maar tientallen makelaars maken daar onder eigen naam gebruik van. De training wordt gegeven door een licentiehouder, de klas wordt gevuld door makelaars. Een klasje voor hetzelfde certificaat kan bestaan uit cursisten van vijf of meer makelaars', zegt Jack Portegijs van ICT@Work. Als een bedrijf gericht wil inkopen, is het onduidelijk met wie ze precies zaken doen.
Directeur Piet Hompus van opleider Global Knowledge is het deels eens met de stelling, maar denkt dat er weinig aan te doen is. ‘Bedrijven hebben spullen van verschillende leveranciers in huis. Je bent er niet meer met de kennis van één leverancier.' Hij denkt dat het voor de cursist juist beter is dat er een groot aanbod is. ‘Zo kan de markt goed kiezen.'
Onderzoek
Dit artikel is gebaseerd op onderzoek dat gepubliceerd wordt in de opleidingengids 2010 die op 4 juni 2010 verschijnt.
Dit onderzoek is uitgevoerd door de afdeling Business Intelligence van VNU Media, de uitgever van Computable. Aan het onderzoek deden 1633 ict'ers mee. 98 procent van de respondenten heeft een baan, 2 procent is op zoek naar werk. Van de respondenten heeft 70 procent de afgelopen vijf jaar een ict-opleiding gevolgd.
Met het sterk evoluerende ICT-landschap voor ogen, moet je wel haast een begenadigd visionair zijn om aan een pittige studie te beginnen in het volle vertrouwen dat je op het moment van het behalen van het diploma niet tot de ontdekking zult komen dat je nieuw verworven kennis inmiddels al hopeloos verouderd is…
Opleiden heeft te maken met het verwezenlijken van leerdoelen, het scherp krijgen van inzicht, het opdoen van ervaring. Veel ICT opleidingen zijn gebaseerd op oefenen van bepaalde handelingen en het hanteren van regeltjes. De vraag is of die iemand verrijken.
Er bestaan veel trainingen op allerlei gebied die een certificaat opleveren. Deelname is voldoende om met een certificaat verblijd te worden. Op zo’n certificaat lees je alleen dat is deelgenomen en niet de uitslag van een test of examen, laat staan aanbevelingen waardoor je je kunt verbeteren.
De benadering van opleidingen moet anders
Kennis = Kracht. Deze spreuk is jarenlang aan medewerkers voorgehouden. Anno 2010 is daar niets aan veranderd. Volgens mij willen de meeste ICT-ers, absoluut nieuwe kennis op doen, maar dat moet op basis van vrijheid gebeuren en niet op basis van andermans wil.
Kennis tot je nemen vraagt om specifieke voorwaarden: het cursusmateriaal moet kloppen, je moet er echt tijd voor vrij (mogen) maken, de docent moet boven de stof staan en de dagelijkse routine moet buiten het lokaal blijven.
Als deze voorwaarden niet in acht worden genomen, dan gaan bijna alle opleidingen fout.
Management moet mensen aan moedigen tot studeren en niet steeds het werk, de opdracht en de factuurabele uren voorop stellen. Eenmaal ingeschreven moet de medewerker zich inzetten en de discipline, die studeren nu eenmaal vraagt, daadwerkelijk tonen. Uiteindelijk moet het behalen van diploma’s en certificaten in de praktijk beloond worden.
Je kunt ook gewoon kijken wat de markt vraagt in vacatures. Dan weet je in ieder geval wat bedrijven nuttige certificaten vinden.