Een onderzoeksteam van het instituut voor computerwetenschap van de Hebreeuwse universiteit in Jeruzalem heeft software-algoritmen ontwikkeld voor het herkennen van sarcasme en ironie in teksten. Volgens het team kan de software van nut zijn bij het bouwen van geautomatiseerde beoordelingssystemen voor productsites.
Daarnaast blijkt uit eerder onderzoek dat sommige klanten de voorkeur geven aan recencies van tot sarcasme geneigde online recensenten, en anderen juist niet. Via de software kunnen beide groepen op hun wenken bediend worden.
De onderzoekers bekeken 66000 recencies die waren achtergelaten door Amazon-bezoekers. In elke recensie scoorden drie verschillende waarnemers elke zin op de mate van sarcasme, op een schaal van een tot vijf. Daarna rekenden de onderzoekers uit welke woordcombinaties en leestekens samenhangen met een hoge mate van sarcasme.
Op basis van deze wetenschap bouwden ze een softwaresysteem met de naam Semi-supervised Algorithm for Sarcasm Identifcation (SASI).
Sarcasme tegenwicht tegen hype
Als voorbeelden van sarcastische recensies noemen de onderzoekers onder meer 'geweldig als je aan slapeloosheid lijdt' (over een boek), 'zorg ervoor dat je je aankopbon bewaart' (over een smartphone), en 'geweldig idee, nu nog eens proberen met een echt productontwikkelteam' (over een e-reader).
De onderzoekers ontdekten dat sarcasme vaker gebruikt wordt in recensies van producten die heel populair of duur zijn, of hoge verwachtingen wekken over gebruiksvriendelijkheid. Daarom vermoedt het team dat de belangrijkste functie van sarcasme in productrecensies is om tegenwicht te bieden aan de hype die sommige producten omringt.
De onderzoekers presenteren hun resultaten in de week van 24 mei 2010 op een conferentie over weblogs en sociale media in Washington, en in juli op een congres over computationele natuurlijke taalverwerving in Zweden.
Interessant! (Gooi hier die software eens overheen en kijken of het dan ook werkt)