Routeplanningssoftware die rekening houdt met files en het rijtijdenbesluit van de Europese Unie kan transportbedrijven veel geld besparen. Veel van deze software houdt daar echter geen rekening mee, concludeerde promovendus Leendert Kok. Hij deed onderzoek naar een algoritme dat het makkelijker maakt rekening te houden met deze twee restricties. Kok promoveerde op 9 april aan de faculteit Management en Bestuur van de Universiteit van Twente.
Kleine aanpassingen aan een route, zoals files of het invoegen van een nieuwe order, kunnen grote gevolgen hebben voor de orders die erna afgeleverd moeten worden. Bestaande methoden houden geen rekening met files of met het rijtijdenbesluit. Die methoden gaan er vanuit dat er, na het bepalen van de routes, genoeg speling is om de verplichte pauzes in te plannen en vertragingen als gevolg van files op te vangen.
Kok ontwikkelde een algoritme op basis van dynamisch programmeren. ‘Het algoritme bekijkt op een slimme manier de routevolgordes die mogelijk zijn en sluit snel de mogelijkheden uit die toch niet interessant zijn, omdat ze bijvoorbeeld langer duren of te veel kosten', zegt Kok.
Order achteraan de route
Het algoritme van Kok construeert in een aantal iteraties een complete routeplanning. In elke iteratie worden orders toegevoegd aan het einde van de bestaande deelroutes, waarna de beste deelroute wordt geselecteerd voor de volgende iteratie. Een order wordt zo nooit middenin een route ingevoegd. Een voordeel van deze constructie is dat lastige tijdsrestricties als files gemakkelijk doorberekend kunnen worden (bijvoorbeeld door het vertrektijdstip van de laatst bezochte klant te onthouden).
Volgens de promovendus kan het algoritme veel geld besparen. ‘Chauffeurs verliezen 10 procent van hun tijd doordat ze in de file staan. Uit mijn onderzoek blijkt dat 75 procent daarvan door mijn algoritme kan worden opgelost. Een route kan misschien de snelste zijn als er geen files zijn, maar met files is misschien wel een andere route sneller. Daar houdt het algoritme rekening mee.'
Filedata
Dat er nog weinig onderzoek gedaan is naar dergelijke algoritmes komt omdat het verkrijgen van betrouwbare filedata voor dit soort planningsproblemen lastig is, zegt de promovendus.
Het algoritme dat Kok ontwikkelde wordt nu nog niet gebruikt in software, daar zijn ook nog geen concrete plannen voor.
Samengevat: Dus bepaalde wegdelen hebben buiten de spits een snelheid van 80 voor vrachtwagens en tijdens de spits b.v een snelheid van 20 gemiddeld.
Oftewel je moet niet denken in afstand maar in reistijd die afhankelijk van het tijdstip varieert.
Denken in afstanden ipv tijd is typisch nederlands. Vraag aan een fransman hoever het is en hij geeft als antwoord 30 minuten en nooit 60km.
Ditzelfde probleem geldt namelijk ook voor bochtige bergwegen. Als b.v. TomTom eenvoudig denkt dat de afstand 20 km is en niet de 15 haarspeldbochten daarin meeneemt krijg je ook een ander resultaat.
Betekent wel dat je veel meer over elk stukje van de betreffende weg moet weten en niet alleen of het een dorpstraat is of snelweg. Bovendien is dit sterk veranderlijk door maatregelingen van de overheid zoals b.v verplicht langzamer rijden bij een smog alarm.
Ik ben benieuwd of je dit allemaal tegen redelijke kosten kan vastleggen.
Heb je alles optimaal gepland krijg je regen…….
klopt het weer niet.