Het online kanaal herstelt zich na de recessie. Dat blijkt uit de groei van 103 procent in de eerste vier maanden van 2010 vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, volgens ICEcat-metingen. Dell, Brodit en Trust zijn de snelste groeiers, terwijl de top drie redelijk stabiel gevormd wordt door HP, Lenovo en Acer. Fujitsu is terug in de top tien.
Notebooks, garanties & support, en pc’s voeren de ranglijsten aan, maar games, netbooks en mobiele accessoires groeien snel. Dit blijkt uit de ICEcat Online Channel Update van 18 mei 2010 (http://icecat.nl/forum.cgi?post=5401).
De ICEcat-metingen zijn gebaseerd op 239 miljoen data-sheet downloads (DDs) voor producten van 3642 verschillende techmerken. De downloads werden gegenereerd door 10057 verschillende online kanaalpartners. De groei van 103 procent betekent dat het online kanaal grotendeels hersteld is van de recessie. Tijdens de recessie viel de online groei terug naar dubbele cijfers. "Ter vergelijking: vóór de recessie groeide het online kanaal met circa 150 procent per jaar. We gaan ervan uit dat de groei van het online kanaal, wereldwijd, tussen nu en twaalf maanden weer op dit oude groeitempo terugkomt", aldus ICEcat-ceo Martijn Hoogeveen. "Dan laten we de recessie ècht achter ons. Overigens verkeerde het online kanaal in de luxepositie dat het geen krimp heeft doorgemaakt in 2009. De meeste merken beschouwen internet mede daarom nu als een serieus kanaal."
Snelle groeiers
HP domineert zoals verwacht nog steeds de top 100 online kanaal-merken in de eerste vier maanden van 2010. De grote winnaars (meer dan 200 procent groei in data-sheet downloads vergeleken met een jaar eerder) zijn Trust, Brodit, Dell, Pelikan, CablesToGo, Zebra, Avocent, Wentronic, Datalogic, Intronics, Kyocera and Lindy. Terwijl notebooks, garanties & support en pc’s de the top 3 categorieën vormen, zijn de snelstgroeiende categorieën (ruim 200 procent groei) mobiele accessoires (vooral houders voor mobieltjes en smartphones), gamesoftware en netbooks. In het online kanaal is momenteel geen vertraging van de opmars van de netbook, hoewel de iPad als een netbook-killer wordt omschreven en andere bronnen melden dat de groei in netbookverkopen afvlakt.
Shakers
In absolute termen is de online zichtbaarheid van de volgende merken afgenomen: Creative Labs, Conceptronic, Seagate, ICIDU, Axis, Dymo, Infocus, Fellowes en Pinnacle. Vaak kan dit verklaard worden uit verminderde voorraadposities, uitgestelde productintroducties en verminderde marketinginspanningen gedurende en na de crisis van 2009.
Top tien nog steeds gedomineerd door HP
HP – het wordt saai – is nog steeds met afstand de kampioen van het online kanaal, net als in het traditionele kanaal. En net als in het verleden is er een gat van een factor 9 á 10 tussen HP en de nummer twee, in termen van data-sheet downloads (DDs). De nummer twee is wel veranderd: Lenovo heeft deze positie overgenomen van Toshiba. Ook Asus blijft het relatief goed doen en klimt naar de vijfde plaats. Samsung is terug in de top tien door net iets harder te groeien dan de rest. De grootste winnaar in de top tien is echter Fujitsu (+200 procent, net buiten de top tien fast movers). Deze Japanse computerfabrikant profiteert van een hernieuwde focus op de verkoop van zijn computers, sinds Siemens de joint-venture Fujitsu-Siemens Computers (FSC) verlaten heeft. Eigenlijk kunnen we stellen dat Fujitsu met succes de oude marktpositie van FSC heeft teruggewonnen voordat budget- en focusproblemen hun tol eisten. Het zal overigens nog wel iets langer duren voordat Dell zijn neus in de online kanaal-top tien zal laten zien: dat zal nog zeker tot tot midden 2011 duren.