AT&T gaat Shell unified communications (uc)-diensten leveren, om de 150.000 gebruikers van Shell in meer dan negentig landen te ondersteunen. Het driejarig contract heeft een waarde van negentig miljoen dollar en is een concrete uitwerking van een deel van in 2008 gesloten megadeal van 1,6 miljard dollar tussen beide partijen.
AT&T beweert dat de Shell-oplossing de tot op heden grootste unified communications-implementatie bij een zakelijke klant is. Shell verwacht veel van de uc-werkplekdienst: het moet ervoor zorgen dat interne communicatie verbetert, wat een positief effect zou moeten hebben op de externe samenwerking en de productiviteit.
De Amerikaanse telcogigant sloot in 2008 een uitbestedingsovereenkomst met Shell voor het leveren van infrastructuur- en telecomdiensten. Het contract heeft een geschatte waarde van 1,6 miljard dollar. De levering van uc-diensten is hier een onderdeel van. AT&T baseert zijn oplossing, bestaande uit een geïntegreerde set van data-, spraak- en videomogelijkheden, op Microsoft’s Office Communications Server 2007 R2.
Begin deze maand is de uitrol begonnen. AT&T beheert de uc-oplossing vanuit datacentra in Nederland, de Verenigde Staten en Singapore. Tot de beheerdiensten behoren ook een ‘disaster recovery’-oplossing en een wereldwijde 24×7-ondersteuning (het ‘volg de zon’-principe).