Eurofiber, aanbieder van glasvezelnetwerken, heeft al een tijdje een officieel partnerprogramma. Dit is gericht op telco’s, service providers en system integrators die hun klanten diensten via het netwerk van Eurofiber aanbieden.
Eurofiber is oorspronkelijk begonnen als aanbieder van dark fiber; dat waren glasvezelnetwerken waar de klant zelf belichtingsapparatuur op moest zetten. Tegenwoordig heeft het daarnaast ook een breedband ethernet netwerk in Nederland dat alle steden en zakencentra verbindt. Waar geen netwerk is, kan na graafwerkzaamheden alsnog een netwerk worden aangeboden. Daarop kunnen diverse partners hun diensten aanbieden, zoals managed services van bijvoorbeeld applicaties en desktops.
Aan het roer van Eurofiber staan managing directors Alex Goldblum en Bart Oskam. De laatste zegt dat Eurofiber alleen dataverbindingen aanbiedt. ‘De core bestaat uit Cisco-apparatuur, de on-premise apparatuur is van het Israëlische MRV en de dwdm-oplossing is van Infinera. Partners kunnen daarop zelf hun IT- en telecomdiensten bouwen, want dat doet Eurofiber niet. Dit in tegenstelling to partijen zoals BT, Ziggo en UPC, of Tele2 en KPN, die ook diensten via hun netwerk aanbieden. Wij bieden ons netwerk aan via een webshop en via partners. De partners die gekoppeld worden aan het netwerk van Eurofiber, zijn als volgt ingedeeld: Ambassador Partner, Extender Partner (zoals QI ICT en Signet) en Integrator Partners (zoals HP en Esprit XB). Service providers (zoals InterConnect) hebben een aparte status.’
Partners die meedoen aan het partnerprogramma hebben toegang tot een portal waar ze precies zien in welke regio ze gebruik kunnen maken van het netwerk van Eurofiber. Oskam: ‘Via een tool kunnen ze snel een offerte maken die als pdf wordt opgemaakt. Partners kunnen dan hun klant een netwerk bieden met hun eigen hardware, software en diensten, zoals SaaS of clouddiensten.’ Een contract met Eurofiber duurt in de regel drie jaar. Een contract voor een jaar kan ook, maar dan geldt er een toeslag. Klanten hebben volgens Oskam steeds meer behoefte aan bandbreedte. Samen met partners wil hij daar met het partnerprogramma op in springen.
Goldblum zegt dat hij ook een aantal specifieke segmenten met partners wil bedienen. ‘We werken al samen met een aantal partners in de gezondheidszorg. Ook zijn het onderwijs en energie- en andere utility bedrijven interessante groeimarkten, net als bedrijven uit de middenmarkt.’