Beheersoftwareleverancier CA Technologies ontwikkelt een kwaliteitsindex voor clouddiensten. De zogenoemde service management index (smi) rangschikt clouddiensten van verschillende leveranciers op kwaliteit. De index is onderdeel van Cloud Commons, een internetgemeenschap over cloudcomputing die 17 mei 2010 officieel is opgericht. Via de community kunnen ict'ers, cio's en anailsten informatie inwinnen en ervaringen delen over cloudcomputing.
CA zegt met de oprichting van de gemeenschap te voldoen aan de vraag naar onafhankelijke informatie over aanbieders van clouddiensten wereldwijd.
Samen met de Carnegie Mellon University wordt een service management index (smi) opgesteld. De universiteit schaaft aan een meetmethode om per cloudcomputingdienst, bijvoorbeeld e-mail of ict-beheer, een rangschikking te maken naar de kwaliteit. De smi wordt opgesteld aan de hand van een weging van bijvoorbeeld de beschikbaarheid, mogelijkheden, kosten en beveiliging van cloudcomputingdiensten.
De smi moet volgens CA een standaard worden voor de kwalificatie en evaluatie van cloudcomputingdiensten. Daarnaast moet de gemeenschap een ontmoetingplaats zijn waar gebruikers van cloudcomputingdiensten leveranciersonafhankelijke informatie kunnen vinden. Geregistreerde gebruikers kunnen blogs plaatsen en whitepapers delen. CA hoopt dat het aantal leden van de internetgemeenschap uitgroeit tot enkele duizenden gebruikers.
Eurocloud
Door de groeiende belangstelling voor cloudcomputing neemt de aandacht voor het onderwerp onder internetgemeenschappen toe. Eerder werd bijvoorbeeld Eurocloud opgericht. Die internetgemeenschap is op dit moment actief in negentien Europese landen, waaronder Nederland.
Geachte schrijver,
Cloud computing. Is het geen ‘bus word’? Ik vraag mijzelf af, wat het in cijfers oplevert. Vaak is het niet mogelijk om bestaande applicaties via deze methode aan te bieden.
Het word (naar mijn bescheiden mening) gebruikt om met dit begrip binnen te komen bij de (toekomstige) klant. Vervolgens komt met tot de conclusie, dat het niet mogelijk is en om gezichtsverlies te voorkomen (naar de omgeving) gaat de klant verder in zee, om te blijven aan tonen, dat ‘het nieuwe begrip cloud computing’iets oplevert.
Nee, ik ben van een duidelijke kosten/baten analyse van waar zit het voordeel om dit ‘nieuwe’ medium in te voeren. Anders kun je als klant wel een bedrogen(vooral duur) thuis komen.
Met vriendelijke groet,
M. Brouwer
(interim) IT manager.