Ict-dienstenbedrijf Ordina heeft in Nederland het eerste kwartaal van 2010 23 procent minder omzet gedraaid dan in dezelfde periode van 2009. De omzet bleef steken op 117 miljoen euro, terwijl die een jaar eerder 151 miljoen euro bedroeg. Terughoudendheid in de financiële sector en bij de overheid zijn hiervan de oorzaak. Het bedrijf haalt relatief meer omzet uit offshore- en langlopende contracten, blijkt uit het kwartaalverslag. Ordina meldt niets over de winstgevendheid.
Het werk dat werd uitbesteed aan offshore-partners, leverde Ordina 10 procent meer omzet op dan in het eerste kwartaal van 2009. Het uitbesteden in het buitenland is tegenwoordig zo'n belangrijke strategische keuze voor de dienstverlener, dat hij een eigen vestiging in Oost-Europa overweegt. Daarmee wil de onderneming geld besparen en zijn rendement vergroten, vertelde algemeen directeur Ronald Kasteel in maart 2010, bij de presentatie van de jaarcijfers 2009.
Langlopend
Ook probeert de onderneming meer langetermijncontracten te sluiten, om zo minder afhankelijk te zijn van conjunctuurschommelingen. De omzet die in het eerste kwartaal van 2010 uit dergelijke opdrachten werd behaald, steeg 7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Over 2009 zag het dienstenbedrijf de omzet uit langlopende projecten voor applicatiebeheer met bijna tweederde toenemen.
Toch erkent de dienstverlener dat er in de voor hem belangrijke financiële sector weinig langetermijnprojecten lopen. Dat komt vooral door de financiële crisis en de terughoudendheid in het aangaan van langlopende verplichtingen. Op deze markt is wel meer vraag naar individuele consultants en naar projecten met een korte terugverdientijd. Bij de overheid merkt Ordina dat beslissingen lang op zich laten wachten. Dat vertraagt de start van projecten.
Het dienstenbedrijf ziet een voorzichtig herstel van de markt.
Ordina heeft de boot van offshoring volledig gemist. Andere ict clubs hebben een jarenlange voorsprong die Ordina nooit kan inhalen.
Ik voorspel dat ze binnen 5 jaar niet meer zelfstandig bestaan.
Ordina ….. was dat niet het bedrijf met die omhooggevallen manager die tijdens m’n eerste sollicitatiegesprek zei dat hij liever alle klanten kwijt was waar hij minder dan 10 mensen ‘weg kon zetten’?
@patrick
Offshoring heeft er weinig mee te maken.
Het tijdperk van makkelijk geld verdienen over de ruggen van de klanten en je eigen personeel is reeds al voorbij.
Dat hebben ze bij Ordina nog steeds niet begrepen.
Het makkelijke geld zat bij de overheid en financiele dienstverlening. Dan is het als bestuur natuurlijk een teken van onkunde dat je enkel je pijlen daarop richt.
Ordina heeft niets geleerd van de ontslagronde in 2009….goede mensen werden op straat geschopt…en …. sales deed niets….hoe dat nu is….ik weet dat niet…een kleine inspanning bij sales was al te veel gev raagd….
Het is tijd dat de heer Kasteel zijn biezen pakt. Vorig jaar heeft Ordina nog net, over de rug van de medewerkers heen, een bescheiden winst weten te halen. Het gevolg is dat er veel goede collega’s vertrekken. Tijd voor een nieuwe frisse wind, die Ordina weer nieuw leven kan inblazen.