Ict-dienstenbedrijf Ordina heeft in Nederland het eerste kwartaal van 2010 23 procent minder omzet gedraaid dan in dezelfde periode van 2009. De omzet bleef steken op 117 miljoen euro, terwijl die een jaar eerder 151 miljoen euro bedroeg. Terughoudendheid in de financiële sector en bij de overheid zijn hiervan de oorzaak. Het bedrijf haalt relatief meer omzet uit offshore- en langlopende contracten, blijkt uit het kwartaalverslag. Ordina meldt niets over de winstgevendheid.
Het werk dat werd uitbesteed aan offshore-partners, leverde Ordina 10 procent meer omzet op dan in het eerste kwartaal van 2009. Het uitbesteden in het buitenland is tegenwoordig zo’n belangrijke strategische keuze voor de dienstverlener, dat hij een eigen vestiging in Oost-Europa overweegt. Daarmee wil de onderneming geld besparen en zijn rendement vergroten, vertelde algemeen directeur Ronald Kasteel in maart 2010, bij de presentatie van de jaarcijfers 2009.
Langlopend
Ook probeert de onderneming meer langetermijncontracten te sluiten, om zo minder afhankelijk te zijn van conjunctuurschommelingen. De omzet die in het eerste kwartaal van 2010 uit dergelijke opdrachten werd behaald, steeg 7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Over 2009 zag het dienstenbedrijf de omzet uit langlopende projecten voor applicatiebeheer met bijna tweederde toenemen.
Toch erkent de dienstverlener dat er in de voor hem belangrijke financiële sector weinig langetermijnprojecten lopen. Dat komt vooral door de financiële crisis en de terughoudendheid in het aangaan van langlopende verplichtingen. Op deze markt is wel meer vraag naar individuele consultants en naar projecten met een korte terugverdientijd. Bij de overheid merkt Ordina dat beslissingen lang op zich laten wachten. Dat vertraagt de start van projecten.
Het dienstenbedrijf ziet een voorzichtig herstel van de markt.