Organisaties die hun kantoormedewerkers via desktopvirtualisatie toegang geven tot hun applicaties, zijn gemiddeld duurder uit dan organisaties waarbij werknemers vanaf fysieke desktops werken. Dat concludeert Microsoft, op basis van een studie bij vier niet nader genoemde organisaties. Volgens de softwarefabrikant dalen de hardwarekosten weliswaar dankzij desktopvirtualisatie, maar stijgen de softwarekosten meer.
De softwarereus meldt in een rapport dat de totale kosten van virtuele desktops waarop Windows XP als besturingssysteem draait, gemiddeld 9 procent hoger liggen dan die van fysieke pc's met datzelfde besturingssysteem. Voor Windows 7-machines zijn de gemiddelde extra kosten van desktopvirtualisatie volgens Microsoft nog hoger, namelijk 11 procent.
Opvallend is dat Microsoft zichzelf niet spaart. 'De licentiekosten voor virtualisatie- en beheersoftware van Microsoft en VMware overstijgen gemakkelijk de hardwarebesparingen als gevolg van Virtual Desktop Infrastructure (VDI)', meldt het rapport.
Een kostenvergelijking tussen de desktopvirtualisatieproducten VMware View en Citrix XenDesktop ontbreekt echter. De onderzoekers melden alleen dat drie van de onderzochte organisaties VMware draaide, en een vierde Microsoft/Citrix.
Citrix: vergeet indirecte kosten niet
Behalve vier case studies deed Microsoft ook 105 telefonische interviews. Hieruit bleek dat de belangrijkste reden voor organisaties om desktopvirtualisatie te gebruiken juist kostenbesparingen zijn.
Volgens desktopvirtualisatiemarketing manager Sumit Dhawan van Citrix hebben organisaties daarin gelijk. Het manco in Microsofts analyse is volgens hem dat indirecte kosten niet zijn meegenomen. Kostenvoordelen van desktopvirtualisatie blijken volgens Dhawan vooral bij wijzigingen, zoals het uitrollen van Windows Service Packs: 'Zonder desktopvirtualisatie is dat een enorme uitgave. Net als inrichten van een nieuw kantoor, of bijkantoor inrichten, of het outsourcen van applicaties. Desktopvirtualisatie geeft een grotere flexibiliteit, die nooit met traditionele dekstops kan worden bereikt.'
Thin-clients zijn ook absurd duur, als je ziet hoe weinig hardware je ervoor krijgt. Voor een nieuwe Thin-client kan je evengoed een basis-PC aanschaffen.
Verder kan je natuurlijk beter Open Source nemen i.p.v. Citrix/VMware/Microsoft, om te besparen.
Open Office?
En hoe ga je alle documenten openen als je de MS versie doorgestuurd krijgt per email?
thin clients zijn inderdaad erg duur, maar vergeleken met een standaard desktop, heeft de thin client een stuk minder onderhoud nodig tot zelfs geen onderhoud.
Alle software draait op de server(s) en iedere update word uitgerold op dezelfde server(s) zodat de gebruikers in kwestie gewoon door kunnen werken.
Let bijvoorbeeld eens op de Outlook profielen, die bij menig bedrijf bij iedere gebruiker ver boven de 2GB zit. Gebruiken de gebruikers ook nog eens variabele werkplekken, dan is het een veelvoud hiervan.
Via Citrix word alles centraal gehouden, waardoor je minder opslagkosten hebt (geen extra grote HDD’s om de profielen op te kunnen slaan)
Minder hardwarematige problemen zoals incompatibility tussen hardware en applicaties.
Minder stroom nodig in vergelijking met desktops en laptops, etc. etc.
Natuurlijk is het voor ieder bedrijf een eigen keuze op welke wijze zij hun netwerk inrichten en welke hardware zij hiervoor nodig denken te hebben.
Op het moment is er teveel brakke software op de Markt (JA MS Jullie ook!) waardoor sneller naar de alternatieven gekeken word. Maar wees wel geduldig in het testen en doen van navraag m.b.t. de alternatieve werkwijze/programmatuur. ALS het fout gaat, dan moet alles weer terug en dan heb je pas echt een dure uitgave gedaan als bedrijf.
Ik vind het een misleidende titel. Hardware en software kosten zijn uiteraard maar een deel van de totale kosten. Met name de indirect kosten inderdaad zullen besparingen gaan opleveren, zeker op lange termijn.
Geen fysieke desktops meer betekent simpelweg gewoon minder onderhoud en beheer en dus minder beheerskosten. Niet alleen uitrollen van software wordt gemakkelijker, denk ook aan verhuizingen. ICT afdelingen zijn veel tijd kwijt hieraan omdat iedereen zijn “eigen” peeceetje mee wil nemen.
Dit is eigenaardig, omdat W7 een virtueel achtige XP emulator heeft.
Helaas viert onkunde weer hoogtij, Microsoft voorop, die voornamelijk tijd wil winnen om de achterstand op concurrenten in te lopen en niet teveel terrein wil verliezen.
Hardware is maar 20-25% van de totale kosten.
Denk maar eens aan het scripten van de app’s, de vreselijke migraties die Microsoft afdwingt, het testen van alle applicaties, de hardware afhankelijkheden die meespelen en natuurlijk het dagelijkse beheers, de DLL-Hel, etc. Daar ben je als je het goed doet grotendeels vanaf.
De basis moet zijn:
– Applicatie virtualisatie (App-V);
– Desktop virtualisatie (Vsphere);
– Autmatic deployment (Vsphere, SystemsCenter)
– Geen applicaties meer lokaal installeren! Alle applicaties die niet virtueel kunnen draaien uitfaseren!
Besparingen:
– Tot een paar honderd euro op de werkplek bij een Thin client;
– Besparing op energie, wat je op de werkplek bespaart zet je in het rekencentrum om, simultaan win je hier iets;
– Besparing op simultane licenties;
– Besparing op hardware doordat je hier het simultane gebruik 50-70% van het totaal aantal werkplekken nodig hebt;
– Verder kun je veilig thuiswerken inrichten en heb je geen ThuisPC meer nodig;
– De helpdesk kan je per 1000-2000 medewerkers terug brengen tot 1 persoon! Het scriptteam kan naar 1 medewerker op 5000 medewerkers, upgraden komt als project te vervallen en kan je binnen de lijn uitvoeren! Het beheer is de bron voor de besparingen.
In het totaal ga je behoorlijk besparen, met name in grotere organisaties.
Je moet je desktop project wel onder architectuur uitvoeren en niet als losse project, dan bespaar je niets. De beheerafdeling is de kalkoen op thanksgiving!
Vergeet Citrix en ga gelijk naar de nieuwste technologie, VMware View en combineer je desktop slim met de Vsphere server omgeving. (ik heb geen relaties met VMware)
Denk ook nog even na over de Cloud. Over 3 jaar kan je goedkoop je desktop in de cloud draaien, ben je van alle MS desktop ellende in je bedrijf af. Stel je voor dat je dan nog alle Apps via een App fabriek in de cloud kunt lanceren, ben je helemaal klaar.
@Insomnia
OpenOffice kan Microsoft documenten inlezen inclusief de 2007 formaten.
Aan Citrix/MS ben je ook niet gebonden, je kunt ook Nomachine NX of Google Neat gebruiken. En helemaal geen MS nodig!
http://www.idesktop.nl
http://www.werkvrij.nl
@insomnia: in OpenOffice kan je gewoon alle Microsoft Office documenten openen lezen en soms (vooral van de nieuwe versies) ook weer opslaan.
Dus géén enkel probleem om over te stappen naar OpenOffice. Zeker als je medewerkers nu aan Office 2003 gewend zijn en er binnenkort toch een overstap nodig is (ofwel nieuwere versie MS Office of iets anders bijv: OpenOffice)
Desktop virtualisatie wordt niet alleen gedaan uit hoofde van kostenbesparing. Er zijn door een hogere centralisatiegraad zeker hoge baten te halen op het terrein van informatiebeveiliging. Dit komt de beschikbaarheid, integriteit, vertrouwelijkheid en controleerbaarheid ten goede.
Wel is het raadzaam om enige redundantie in netwerken en serverpark aan te brengen. Immers, netwerk of server uit de lucht en je kunt lokaal niet meer werken. Wordt helemaal een ramp als ook VOIP van hetzelfde netwerk gebruik maakt.
Met een dikke client kun je in ieder geval nog lokaal werken met de oofice toepassing.
Het zou microsoft sieren als ze in een kosten baten analyse de totale kosten en baten betrekken.
Een virtuele Desktop met VMware View of Citrix XenDesktop is heel handig als medewerkers variabele Desktop werkplekken hebben en/of met Laptops werken. Echte hardware voordelen heb je pas als je met lichte thin clients hardware gaat werken. Een zware fysieke PC bij de gebruiker neerzetten en een omvangrijke virtuele PC met een Office suite op een Server farm creëren, is dubbelop.
Omdat de thin client licenties en bijbehorende tools zo duur zijn, is het moeilijk om kosten te besparen. Toch zeggen veel thin client leveranciers dat je meteen kunt gaan besparen. Als je hebt toegehapt, werken de leveranciers mee aan een architectuur die dat weer onmogelijk maakt. Bovendien willen de meeste Citrix boeren dat je met de laatste versie van MS werk; dan ben je al heel veel geld kwijt.
Willem heeft gelijk, wil je echt gaan besparen dat moet je geheel web-based gaan werken (Intranet, Cloud). Een beetje hoofd ICT of een ICT-architect weet dat ook wel.
@Willem
“- De helpdesk kan je per 1000-2000 medewerkers terug brengen tot 1 persoon! Het scriptteam kan naar 1 medewerker op 5000 medewerkers, upgraden komt als project te vervallen en kan je binnen de lijn uitvoeren! Het beheer is de bron voor de besparingen.”
Dat zijn straffe getallen! Laat het ze hier niet horen…