36 procent van de Nederlandse ict-managers en -professionals begint geen enkel ict-project zonder daarbij specifieke beheermethodieken, zoals Prince2 en ITIL3, te gebruiken. Een fractie meer (37 procent) geeft echter aan dat ze ict-projecten ook wel aanvangen zonder bepaalde methodieken te volgen. Dat blijkt uit onderzoek in het kader van de ICT Services Guide 2010.
De keuze voor een beheermethodiek moet nooit tot belangrijkste doel worden verheven, waarschuwen beheerexperts van Computable. Dan ligt trage besluitvorming op de loer, meent een van hen. Methoden hoeven echter geen strak keurslijf te worden en stellen projectmanagers juist vaak in staat bepaalde zaken uit het beheer weg te laten.
Bij een selectietraject laat ten minste 42 procent van de respondenten de kwaliteit en productiviteit van een ict-leverancier vooraf onderzoeken. 33 procent van de organisaties doet dat zelf en bij 9 procent wordt de leverancier beoordeeld door een externe partij.
Een op de drie ondervraagden meet de beoogde leverancier in het geheel niet door op kwaliteit en productiviteit. De resterende 28 procent weet geen antwoord te geven.
Toetsing en benchmarks
Niet alleen projecten, maar ook ict-organisaties zelf kunnen onder de loep worden genomen. Een meerderheid van de ondervraagde managers en ict-professionals (57 procent) meet hun eigen ict-organisatie regelmatig door.
22 procent doet dat met behulp van kwaliteitstoetsingen, zoals ISO. 8 procent doet dat aan de hand van benchmarks, 23 procent met allebei en nog eens 4 procent op een andere manier. Toch meent 27 procent van de respondenten dat hun ict-organisatie niet regelmatig wordt doorgemeten.
LEES OOK: Verhef een beheermethode nooit tot doel
ICT Services Guide 2010
Dit artikel is opgenomen in de Computable ICT Services Guide 2010. Deze verschijnt op 21 mei 2010. In de gids is informatie opgenomen over het ict-budget van Nederlandse organisaties in 2010.
Daarnaast formuleerde Computable vijf prikkelende stellingen over de onderwerpen projectbeheer (methodieken), contractbeheer (service-level agreements), cloud computing, outsourcing en open source. Elke stelling is voorgelegd aan deskundigen in het veld en aan de 1851 respondenten uit het onderzoek.
Bovendien worden in de gids leveranciers per ict-deelgebied door respondenten beoordeeld op zaken als kennis, betrouwbaarheid, prijs en klantcontact.
Let op: ITIL is geen methode of methodiek. ITIL is een verzameling “best practices”, gedocumenteerd in boeken, en op pagina 1 staat steeds “je kunt ITIL niet implementeren maar alleen gebruiken om suggesties uit af te leiden”.
PRINCE2 is in bovenstaand artikel dan de enige methodiek die we mee zouden kunnen rekenen, maar PRINCE2 helpt alleen projecten en biedt geen invulling voor beheer (servicemanagement).
Ik denk dan ook dat een veel hoger percentage van de IT-projecten in afwezigheid van een beheermethode wordt gestart.
PRINCE2 beschrijft hoe de klant een project dient te managen. En niet, zoals ICT schijnt te denken, de leverancier. Lees het hoofdstuk over Organisatie er maar op na. Dit heeft te maken met het feit dat klant en (interne) leverancier altijd een verschillende visies hebben, vaak zelfs financieel tegengestelde belangen. Het doel van de leverancier is het middel van de klant. De omzet van de leverancier is kostenpost van de klant.
Wanneer een (interne) leverancier PRINCE2 zegt toe te passen, is er vrijwel altijd sprake van ineffectief PINO (PRINCE In Name Only): templates en rigide procedures.
Prima als de methodiek een hulpmiddel/gereedschap is. Als de methodiek zelf het doel wordt is het goed mis…
Prince 2 als werk-ontwijking: ik heb geen activity list dus hoef niets te doen. En ja dit is een echt prijktijkvoorbeeld!
ITIL is vooral gericht op het beheer van beheer, niet zozeer van projecten. PRINCE2 is wel gericht op het beheer van projecten.
De meeste projecten eindigen toch met de JBF-methodiek, onafhankelijk van met welke veelbelovende methodiek ze begonnen….. 😉