Ict'ers die een opleiding volgen, letten bij de keuze daarrvan steeds vaker op de aspecten geld en tijd. Opleidingen mogen steeds minder kosten. ‘Ook willen bedrijven graag dat de opleiding plaatsvindt in de avonduren, zodat ict'ers overdag nog kunnen worden ingezet', zegt Dennis Brinkhuysen van Qwise. Ict-opleiders springen daarop in door bijvoorbeeld gecombineerde leervormen aan te bieden. Tijdens een bijeenkomst voor Microsoft-opleiders gingen een aantal opleiders hierover in gesprek.
Bedrijven hielden in 2009 de hand op de knip. In 2010 wordt het iets beter, maar ondernemingen blijven kritisch. Opleidingen moeten niet alleen goedkoper zijn, een cursist moet er ook niet te veel tijd aan kwijt zijn.
Een opleidingsvorm die daarom nu populair is, is e-learning, merken de opleiders. Daarmee wordt bedoeld het volgen een cursus via het internet.‘Maar e-learning alléén is voorbij', zegt Leo Cuijpers van The Academy. Het is volgens hem niet effectief genoeg.
Bedrijven spreken daarom steeds vaker een einddoel met een opleider af. ‘Je houdt dan een functiegerichte intakegesprek met een cursist. Je kijkt welke vaardigheden hij of zij nog moet vergaren en sluit daar de opleiding op aan', aldus manager business unit ict-professionals Patrick Kersten van Computrain. Opleidingen worden meer en meer maatwerk, zegt ook docent Remie Kok van Infosupport.
Einddoel
Om dat einddoel te bereiken heb je iemand nodig die de cursist in de gaten houdt. ‘Zelfstudie is alleen weggelegd voor bepaalde groepen', zegt directeur Marcel van den Berg van Twice IT Trainingen. ‘Vroeger kreeg je die mensen ook niet in de klas, maar kozen ze voor een boek.'
Business development manager Frank van de Laarschot van Global Knowledge vindt e-learning, een vorm van zelfstudie, vooral weggelegd voor het verkrijgen van kennis. ‘Het geeft de cursist geen praktische vaardigheden. ‘
Opleiders bieden daarom steeds vaker een gemende leervorm aan. Cuijpers: ‘De klassikale les heeft zeker meerwaarde. Zeker als de theorie vaak anders is dan hoe het in de praktijk gaat.'
1. “Ict’ers die een opleiding volgen, letten bij de keuze daarvan steeds vaker op de aspecten geld en tijd. Opleidingen mogen steeds minder kosten. ”
– Als je beknibbeld op tijd en geld, zal het eidresultaat en de kwaliteit van de opgeleide persoon .. dus automatisch ook minder worden. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor het kennisgehalte en kwaliteit van de ict-dienst-verlening op zich. Tenzij je opleidings-einddoel slecht het cre-eren van “button_pushers” is. Mensen die niets meer weten hoe ict werkelijk in elkaar steekt, maar alleen uitgedachte fabrikanten receptjes en implementaties kunnen volgen.
2. INSTANT_EXPERTS:
Heel veel bedrijven willen “INSTANT_EXPERTS” het liefst nog met ervaring ook in datzelfde werkgebied. Echter wil men er niet of steeds minder voor betalen. Wie weet is dat een goed discussiepunt voor het volgende “opleiders” rondje… want een positief gebruik van de dimensie TIJD maakt het juist mogelijk om ervaren experts op te leiden en te “kweken”.
Immers
– Goede wijn is met liefde en zorg gemaakt
– Daarnamag de wijn liggen en jaren rijpen
Wil je een beetje lekker drinkbaar druivensap hebben.
Waarom zou je niet zo om willen gaan met je mensen?
3. “Ook willen bedrijven graag dat de opleiding plaatsvindt in de avonduren, zodat ict’ers overdag nog kunnen worden ingezet”
Dit is mijn inziens helemaal van den zotte anno 2010.
De kennis die een ict-er in de avonduren opdoet, word overdag toegepast voor zijn werk-gever. Vind je het gek dat er zoveel ict-ers afbranden? Overdag 40 uur werken EN dan ‘savonds NOG een keer tijd en energie steken in JE WERK???
In welke andere beroeps-sector vind je dit nog? Het werken in de ict lijkt wel slaven-handel, 100% van jouw eigen?? tijd bezig zijn ten teken voor je inkomsten-verstrekker.. Waanzin!
4. Can we change, Yes we can:(but do we want to???)
Ik zeg…hoog tijd voor een culturele verandering van dit item. Wat dachten “de werkgevers” van dit voorstel:
– Een 30,35 urige werkweek +
– 5,10 uur inhouse leren voor degene die het WILLEN!
Doel:
Het kennisnivo voor jezelf als ictert en je werkgever op peil te kunnen houden op de plek waar deze kennis ook toegepast word.
Dit heeft de volgende voordelen:
– Werknemers worden minder zwaar belast en gaan langer mee.
– Ze houden vrije tijd over om te ONT-spannen van al dat gecomputer.
– Iedereen krijgt de gelegenheid om zijn kennis up-to-date te houden binnen het bedrijf
– Dat komt de algehele kwaliteit van de (ict) dienstverlening weer ten goede
– Betere kwaliteit, snellere doorvoer van projecten en meer succesvollere resultaten
– De mensen die actief willen bijblijven, kunnen in “de tijd van de baas” uitgroeien tot experts in hun vakgebied.
Stop de Weg Werp Werknemercultuur NU!
5. De tijd dat er word omgegaan met mensen van vlees en bloed als WegWerpWerknemers komt op deze constructieve manier langzaam tot haar einde.
Vraag:
Waarom zou je alleen het principe van “leren en werken tegelijk” aan het BEGIN van je carriere zoals in het MBO gebruikelijk is?
Omdat je voorouders gehersenspoeld zijn met het concept van “40 urige werkweek” tot aan je pensioen / dood – op – de – werkvloer, wil toch niet zeggen dat JIJ als zelf-bewust dit “goede voorbeeld” ook moet blijven volgen?
Als je baas een training betaalt ben je spekkoper.
Vanaf 2000 was er slechts geld om 1 examen ad 140 euro te doen. (en daar moet je nog een snipperdag voor nemen)
Gelukkig dat microsoft gratis trainingsdagen heeft.
Kost helaas wel een snipperdag, zodat je niet op vakantie kunt.
Zelfstudie trainingen zijn wel op internet te halen, alleen ik heb iets te weinig snipperdagen per jaar om me goed bij te scholen….
Verrassende conclusie van dit artikel.
Om mij heen zie ik dat steeds meer mensen kiezen voor een erkende training waaraan een erkend certificaat of examen is verbonden. Dit geeft een waarborg op de kwaliteit van de training en geeft meerwaarde op de CV. Voor opdrachten worden de opleidingseisen steeds meer opgeschroeft. Zeker in krisistijden.
Verder zie ik dat steeds voor een bepaald niveau in een functie je standaard een aantal certificaten /examens en/of trainingen moet hebben gevolgd voordat je naar een hoger level in je functie kunt groeien. Hiermee kan het bedrijf quantumkortingen bedingen bij opleiders.
Voor de bonussystemen geven veel mensen op een interne training of masterclass te willen geven. Helaas moeten collegae deze vaak volgen. Vaak dragen deze optredens (in de avonduren) weinig tot niets bij aan de ontwikkeling van het bedrijf of de eigen interesses en ambities van de toehoorders.
In de praktijk zie ik ook dat managers het argument noemen dat zij geen verbeteringen hebben gezien bij diegene die naar een training is geweest. Vaak is dit van te voren niet afgesproken of zijn niet bepaalde doelen afgesproken. En vaak wordt dit genoemd als een reden van ontslag (onrechtvaardig!).
Weinig zie ik van structurele contacten tussen scholen en universiteiten én ict bedrijven, waarbij kennis van bedrijfsleven naar scholen en universiteiten stroomt. Op deze wijze blijven de scholen en universiteiten bij en is er een betere aansluiting tussen school en werk.
Bij vrijwel alle ict bedrijven sneuvelen de opleidingsbudgetten als eerste. Het is schandalig hoe mensen worden uitgemolken onder het mom van uurtje factuurtje en om het jaar is weer een krisis die opleidingen, lezingen en beursbezoeken niet toelaten. Dit in schril contrast met hetgeen hoger management allemaal kan volgen.
Ook bij de opleiders kan nog wel wat worden verbeterd. Als een training in blokken wordt geven kan tussentijds goed een boek worden geleerd en een case worden uitgewerkt als huiswerk. Veel oefeningen maken als teampje geeft ook veel kennis en ervaring, die goed verankerd.
Binnen de ict branche komen relatief weinig mensen voor boven de 45+. Het argument is dat ze naar 10 jaar zijn afgebrand en het afleren en iets anders aanleren meer tijd kost dan alleen iets aanleren. Gevolg is dat werknemers zich steeds een wegwerpartikel voelen en de ict de rug toekeren. Met als gevolg hoge wervings- en afvloeingskosten. Mensen van 45+ gaan voor kwaliteit en bijleren is daarvan één element. Juist in deze groep zouden wel eens snelle stappen kunnen worden gezet voor hetb bedrijf als hiervoor een geïntegreerde benadering wordt gekozen. Zij kunnen ook als rolmodellen dienen. Vaak één van de snelste manieren om veranderingen door te voeren.
En verder kun je veel leren van je collegae als je in alle rust na vijven nog eens scherp op details de zaken aan elkaar spiegelt.
Voor wat betreft e-learning.
Ik heb ooit eens een bedrijf gezien waar je, als je met goed gevolg de e-learning voor een bepaald software pakket had gehaald, je toegang kreeg tot de software. Dat werkte goed.
Voor veel ICT-ers geldt dat een certificaat slechts nodig is om te bevestigen wat ze in de praktijk al aan kennis en ervaring hebben opgedaan. Het is onzinnig er dan nog een volledige cursus van weet ik hoeveel duizend Euro tegenaan te gooien. Om die reden juich ik elke ontwikkeling toe die is gericht op certificering van verworven kennis en competenties. Als opleiders zich daar wat meer in zouden verdiepen kunnen ze wellicht tot cursussen en opleidingen komen die op basis van een kennistest het startniveau van een cursist goed bepalen. De uiteindelijke benodigde aanvullende opleiding wordt dan op maat geleverd en leidt als vanzelf naar het gewenste diploma of certificaat. Efficient en doelgericht.