De Duitse technologiebedrijven T-Systems en Siemens Enterprise Communications hebben een samenwerkingsverband gesloten. Het doel is om klanten van T-Systems een eenvoudige migratie te bieden van traditionele, merkgebonden telefoniesystemen naar ip-telefonie en producten voor unified communications. Die technologie verzorgt Siemens.
De samenwerking kan interessant zijn voor organisaties die bij T-Systems internettelefonie willen afnemen. De telefonie kan met behulp van de diensten van Siemens Enterprise Communications gemakkelijk worden gekoppeld met unified communications-toepassingen in het datanetwerk. Zo kunnen diverse communicatiemiddelen zoals telefonie, chat, beschikbaarheidsmelding, videovergadering, e-mail en sms met elkaar integreren. Ook leveranciers als Cisco, Microsoft, IBM en HP bieden dergelijke diensten.
Grootzakelijk
Voor Siemens Enterprise Communications levert de samenwerking met T-Systems nieuwe kansen op de telecommarkt voor grootzakelijke gebruikers. Zij kunnen profiteren van meer functionaliteit en flexibiliteit bij teruglopende kosten, aldus directeur Hamid Akhavan van Siemens Enterprise Communications.
Veel klanten van T-Systems gebruiken al unified communications-oplossingen van Siemens Enterprise Communications. Een voorbeeld van zo'n gezamenlijke klant is oliemaatschappij BP. In december 2009 sloot T-Systems daarmee een vijfjarig, wereldwijd telecomcontract ter waarde van 450 miljoen dollar. Het telecomdienstenbedrijf is verantwoordelijk voor het aanpassen en uitbreiden van het wereldwijde wan-netwerk van het oliebedrijf zodat er diverse intelligente it- en telecomdiensten op kunnen worden geïntegreerd.
Alcatel-Lucent
Eind april 2009 sloot T-Systems een vergelijkbare partnerschap met netwerkleverancier Alcatel-Lucent. Die stelt zijn geconvergeerde ip-netwerkdiensten beschikbaar voor de Duitse dienstverlener, zijn moederbedrijf Deutsche Telekom en hun grootzakelijke klanten. Die krijgen direct toegang tot de netwerkproducten en managed services van het Frans-Amerikaanse bedrijf.