Ict-dienstverlener Logica presteert opnieuw slecht in de Benelux. Het bedrijf boekte in het eerste kwartaal van 2010 in deze regio een omzet van 136 miljoen pond (ongeveer 160 miljoen euro), 14 procent minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Op concernniveau daalde de omzet met 2 procent naar 939 miljoen pond (ruim 1,1 miljard euro). In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk nam de omzet van Logica met respectievelijk 3 en 2 procent toe.
De Benelux-organisatie van het dienstenbedrijf kampt met de gevolgen van een teruglopende opdrachtenportefeuille en tariefsverlagingen die de onderneming met veel klanten in de eerste helft van 2009 afsprak. Inmiddels is het tariefsniveau gestabiliseerd, blijkt uit de kwartaalcijfers die Logica begin mei presenteerde. Ook vermeldt het bedrijf dat de uitbreiding van het contract bij ING bijdraagt aan een betere inzet van zijn personeel. De dienstverlener sloot ook een groot 7-jarig contract met uitkeringsinstantie UWV ter waarde van 18 miljoen euro.
Het gaat al langere tijd slecht met Logica in de Benelux. Over het jaar 2009 was deze regio de enige waar het bedrijf rode cijfers schreef. Bovendien daalde de omzet dat jaar met 18 procent ten opzichte van 2008. Dat was vooral te wijten aan eenmalige kosten voor reorganisatie, waarbij in Nederland honderden banen verdwenen.
Kortlopende contracten
Meer dan elders, is de markt in de Benelux afhankelijk van kortlopende opdrachten. De Nederlandse organisatie, veruit het grootste onderdeel binnen de Benelux, heeft relatief veel klanten in de financiële sector en in de industrie. 'Met name die sectoren zijn getroffen door de economische crisis en wij merken daar de gevolgen van', meldde een woordvoerder eerder.
Op concernniveau zag vooral de uitbestedingsdivisie van Logica zijn omzet flink toenemen. Het onderdeel verkocht het eerste kwartaal van 2010 11 procent meer diensten. De orderportefeuille van Outsourcing is 23 procent groter dan een jaar geleden. De divisie Consulting en Professional Services zag het aantal opdrachten toenemen met 12 procent.
Bedrijven zoals Ordina en Logica worden in de Benelux er keihard uitgeconcurreerd. Nieuwe innoverende, hardwerkende en slimme ICT bedrijven pakken de omzet met eerlijkere tarieven. Bovendien zijn ze meer gebaseerd op techniek en minder op consultancy.
Ook medewerkers werken liever voor bedrijven waar betrokkenheid wordt beloond en het individu wordt opgemerkt. Hierdoor is het verloop bij de grote jongens erg hoog, zeker ook gezien de ontslaggolven / praktijken van de afgelopen twee jaar.