Wereldwijd boekte de ict-dienstensector in 2009 763 miljard dollar omzet. Dat is 5,3 procent minder dan in het jaar ervoor, becijferen analisten van onderzoeksbureau Gartner. ‘2009 was voor ict-dienstverleners een jaar zoals nooit eerder’, aldus een van de onderzoekers. Agressieve verkooptechnieken en omzetverhogende acquisities werden ingewisseld voor kostenbesparende maatregelen om de omzet op peil te houden.
Elk van de vijf grootste ict-dienstverleners rapporteerde over 2009 dalende omzetcijfers. Vooral HP en Accenture zagen hun omzet uit diensten met meer dan 10 procent afnemen. Bij IBM en CSC werd ruim 6,5 procent minder diensten verkocht. Fujitsu wist zijn omzetdaling te beperken tot 0,4 procent. De overige bedrijven in de ict-dienstensector boekten in 2009 gezamenlijk 4,7 procent minder omzet dan in 2008.
Ondanks hun omzetdaling, wonnen de grote dienstenbedrijven marktaandeel ten opzichte van kleinere partijen. Bij elkaar hadden de twintig grootste ict-dienstverleners in 2009 37,5 procent van de markt in handen.
Verwachtingen
‘2010 wordt het jaar waarin ict-dienstverleners zich heroriënteren op de bedrijfsvoering’, schrijven de onderzoekers. ‘Hoe gedisciplineerder ze in 2009 waren, des te gemakkelijker ze in 2010 winstgevend kunnen blijven.’ Investeerders verwachten echter ook dat de omzet weer toeneemt. Dat betekent voor 2010 een grotere uitdaging dan in 2009, toen de verwachtingen bescheiden waren en bedrijven weinig ambitieuze doelstellingen nastreefden.