In de zoektocht naar de beste business case van 2009 nomineerde een onafhankelijke jury de business case van de Integrale Kankercentra en Surfnet. Het project 'HD-videoconferencing in de zorg' eindigde uiteindelijk op de vierde plaats. Jurylid Jeroen Aris schreef een juryrapport.
Naam project: HD-videoconferencing in de zorg
Opdrachtgever: Integrale Kankercentra
Uitvoerder/leverancier: Integrale Kankercentra en Surfnet
Tijdsduur: 30 maanden (incl. voorbereiding)
Omvang project: –
Pluspunten
– Resultaat: meer en betere dienstverlening
– Sterk stakeholdermanagement
– Wijze van 'afdwingen' van standaarden
Minpunten
– Business case niet van tevoren uitgewerkt, maar wel duidelijke case
– Lange aanloopfase
Jureertraject
De jury was al snel van mening dat de case van de Integrale Kankercentra veel potentie had, vooral door de aangegeven resultaten. In de voordrachtronde heeft de jury heeft extra vragen gesteld rond de voorbereiding van de case en het concreet maken van de resultaten. De deelnemers van de Integrale Kankercentra en Surfnet verdedigden hun case sterk. De case was van tevoren niet volledig uitgewerkt, maar de resultaten waren er beslist. Daarbij was de jury onder de indruk van het stakeholdermanagement.
Toelichting jury
Hoewel videoconferencing al enige tijd op de markt is, was de jury van mening dat de Integrale Kankercentra samen met Surfnet dit op een innovatieve manier hebben ingezet: zowel op technisch gebied (internet, HD en technische standaarden) als in het toepassen in de zorgsector, waar het gebruik nog relatief laag is.
De toepassing van de videoconferencing maakt het voor de academische specialisten mogelijk om veel efficiënter hun kennis te delen in consulten met de algemene ziekenhuizen. Dit leidt tot betere zorg voor kankerpatiënten in alle ziekenhuizen. De jury vond de halvering van kosten per consult door het verdwijnen van de reistijd indrukwekkend. In minder tijd konden meer consulten worden gehouden. Daarnaast heeft dit geleid tot innovatie in de dienstverlening van de Integrale Kankercentra. Zij konden hierdoor consulten voor andere kankervormen toevoegen en er is veel belangstelling vanuit andere medische specialismen.
De jury vond het stakeholdermanagement van deze case erg sterk op diverse vlakken. Zo was er aandacht voor de buy-in van de directies van de deelnemende ziekenhuizen, wat hielp om de realisatie van de technische voorzieningen te bespoedigen. Ook werden er 'witte paard' dokters ingezet voor het meekrijgen van hun collega's. Ten slotte werden tegelijk bij het verstrekken van subsidies de technische standaarden afgesproken.
De aansturing van het project met meerdere partijen – de drie verschillende Integrale Kankercentra, Surfnet, de betrokken ziekenhuizen – verdient ook een positieve vermelding van de jury. Deze partijen hebben als een soort 'netwerkorganisatie' de resultaten bereikt. Hiermee hebben de Integrale Kankercentra en Surfnet terecht de vierde plek van de 66 business cases behaald.
Beschrijving business case
Het project HD-videoconferencing in de zorg wordt ook in een redactioneel artikel behandeld. Tevens is voor de competitie Beste Business Case van 2009 door betrokken instellingen zelf input geleverd.