Conclusion, een Nederlandse zakelijke dienstverlener op het gebied van human capital, communicatie, organisatie en technologie, heeft over 2009 een omzet gerealiseerd van 129,8 miljoen euro. In 2008 was dat nog 131,6 miljoen euro.
De winst over 2009 bedraagt 9,1 miljoen euro en ligt daarmee 9,9 procent onder het niveau van 2008 (10,1 miljoen euro). Ondanks de krimp van de markt in de zakelijke dienstverlening is Conclusion in 2009 in staat geweest de omzet in stand te houden, aldus cfo Edwin Groeneveld. Conclusion heeft op alle gebieden marktaandeel gewonnen. Daarnaast heeft Conclusion in 2009 gerichte acquisities gedaan en zal dat in 2010 eveneens doen, om de marktpositie en het portfolio te versterken.
De economische recessie heeft een druk op de prijsontwikkeling tot gevolg gehad. Door zich te blijven richten op het leveren van toegevoegde waarde en kwaliteit, heeft Conclusion de prijsdruk weten te beperken. Daarnaast is het aantal eigen medewerkers iets toegenomen en het gemiddeld aantal inhuurmedewerkers gedaald. Deze gewijzigde verhouding heeft een positief effect gehad op de brutomarge. Al met al heeft Conclusion hiermee de daling van de brutomarge zeer beperkt weten te houden.
In mei heeft Conclusion Mansal overgenomen, een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van topmanagement. Eind 2009 is de overname van C2ICT afgerond, een ict-dienstverlener op het terrein van server-infrastructuur.
Voor 2010 is de verwachting dat de markt nog niet noemenswaardig zal verbeteren. Conclusion verwacht een groei van het marktaandeel. De omzet- en resultaatontwikkelingen over het eerste kwartaal zijn conform doelstelling en liggen 10 procent boven dezelfde periode vorig jaar.