Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft gaan een navigatiesysteem ontwikkelen voor taxiënde vliegtuigen. De onderzoekers verwachten dat door de snelle toename van 'e-enabled capabilities' in de luchtvaart het over tien jaar nauwelijks meer voorstelbaar is dat ooit de communicatie met vliegtuigen uitsluitend via spraak plaats vond.
In het project werkt een onderzoeksgroep onder leiding van professor Erik Theunissen aan een verbeterde ict-omgeving ter ondersteuning van de piloot en de verkeersleider. De onderzoekers willen de data-uitwisseling definiëren die nodig is om de gesproken communicatie tussen taxiënde piloot en verkeersleider te vervangen door ict. Het project moet leiden tot een soort TomTom voor luchthavens.
Verminderde milieubelasting
De luchthaven-ict-omgeving die de onderzoekers voor ogen staat, moet in de toekomst leiden tot 'een significant efficiënter verkeer van vliegtuigen op de luchthaven' en daarmee 'een navenant verminderde milieubelasting'. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een analyse van het verkeer op de luchthaven Dallas/Fort Worth in Texas dat 'emissies met 30 procent kunnen worden verminderd als vliegtuigen tijdens het taxiën niet hoeven te stoppen.'
De TU Delft ontvangt voor het onderzoek 'Safe airport navigation implementation using an evolutionary ICT enabled approach' een half miljoen euro subsidie van technologiestichting STW.
Wow, een adaptive WAN zoals de US Marine Corps al bijna 10 jaar in gebruik heeft, en dat samen met train algorithmes die reeds jaren in met radar uitgeruste auto’s gebruikt worden ? Een half miljoen voor enkel het onderzoek.. woef.
Heel oud nieuws,
Hier zijn ze bij de TU en NLR al mee bezig sinds 2002
“2002 Our research proposal titled ‘Safe Airport Navigation’ was awarded by the Dutch Technology Foundation STW. This support involves a research budget for the period 2002-2007.”
http://www.synthetic-vision.tudelft.nl/SVatDelftUofT/SVatDelftUofT.htm
Ja zeg! Dus dat betekent ook nog eens geld ontvangen voor onderzoek dat reeds grootendeels gedaan is.. Verdorie, ik heb zo’n 25 goede ideeen die ik wil uitwerken maar omdat ik “too senior” gevonden wordt kan ik niet eens de comfortabele arbeidstijd/vrije tijde verdeling zelf regelen.. Bij wie kan ik zo’n half miljoen subsidie (is niet eens een investering) loskrijgen ?
Inderdaad zou je verwachten dat dit onderhand al uitontwikkeld en beschikbaar zou moeten zijn. Een logisch vervolg op navigatiesoftware voor auto’s en schepen. Wel een uitkomst overigens, vooral bij slecht zicht.
Geen gek idee. Alleen wanneer komt het beschikbaar en wordt het ook verplicht voor de grotere vliegvelden? Zoiets zou een ramp zoals op Tenerife 1977 kunnen helpen voorkomen (583 doden).
Inderdaad een oud en triviaal idee waaraan ons STW belastinggeld niet aan besteed zou moeten worden. Het is technisch een simpel en al lang opgelost automatisch verkeersleidingsprobleem. Daar kan je moeilijk op promoveren. De enige reden waarom het nog niet ingevoerd is omdat de luchtvaart nogal conservatief is.