In de zoektocht naar de beste business case van 2009 nomineerde een onafhankelijke jury de business case van Bol.com en Xebia. Het project 'Bol.com' eindigde uiteindelijk op de derde plaats. Jurylid Joost van Bilsen schreef een juryrapport.
Naam project: Bol.com
Opdrachtgever: Bol.com
Uitvoerder/leverancier: Xebia
Tijdsduur: 6 maanden + nazorg
Omvang project: totale it-staf van 50 medewerkers en de business-zijde, circa 150 mandagen externe ondersteuning
Pluspunten
– Sense of urgency is direct omgezet in actie
– Goed veranderingsmanagement
– In korte tijd een grote verbetering in de kern van het bedrijf gerealiseerd
– Het bedrijf is weer trots op de it-afdeling
Minpunten
– De business case is gegroeid, niet vooraf opgebouwd, en niet onderbouwd met een concreet groot project waarvoor verbeteringen in time-to-market, kosten/baten etc. zijn berekend
– De inbreng van de businesszijde van de Bol.com-organisatie is onderbelicht
Jureertraject
Bij de eerste beoordeling van de ingezonden business cases was de jury unaniem van mening dat Bol.com behoorde tot de top vijf van genomineerden. Na de presentatie door Bol.com en Xebia heeft de jury nog discussie gevoerd over de wijze waarop de baten in deze business case zijn begroot en gerealiseerd. Doorslaggevend voor een hoge klassering was de omslag die Bol.com binnen korte tijd succesvol had doorgevoerd.
Toelichting jury
Bol.com werd geconfronteerd met een forse uitdaging. Het proces van softwareontwikkeling dreigde te log te worden, waardoor de website met achterliggende applicaties onvoldoende snel aan de marktbehoefte konden worden aangepast. Met de visualisatie van Bol.com als mammoettanker heeft de ceo dat beeld scherp in de organisatie neergezet.
De jury is van mening dat men hier snel en zeer effectief op heeft gereageerd. Door de agile-werkwijze in te voeren zijn forse verbeteringen gerealiseerd. Met parallel geschakelde ontwikkeltrajecten is het nu mogelijk om tegelijkertijd in meerdere strategische richtingen voortgang te boeken. Tevens is de time-to-market van de introductie van nieuwe producten en initiatieven aanmerkelijk verkort. De jury is echter wel van mening dat het effect op de efficiëntie van de softwareontwikkeling en de kwaliteit van het resultaat daarvan in de ingediende case minder uit de verf komen.
Met hulp van Xebia heeft Bol.com een verandering doorgevoerd die kern van het bedrijf en vele medewerkers raakt. Dat deze omslag in zo'n korte tijd succesvol is doorgevoerd, is te danken aan het zorgvuldige veranderingsmanagement. De jury ziet echter wel een kans voor verdere verbetering van die aanpak. In het project heeft de noodzakelijke betrokkenheid van de zakelijke zijde van Bol.com enigszins geleden onder de focus op de it-zijde. Het effect was wel dat de it-afdeling weer trots op zichzelf kon zijn en dat de tevredenheid van de medewerkers aanzienlijk is verbeterd. Hiermee is de kans vergroot dat de verbeteringen ook structureel in de organisatie zijn verankerd.
De omslag van Bol.com is succesvol geweest. Het laat zien dat it een motor van verandering kan zijn in plaats van een hindernis. Bol.com is erin geslaagd om als bedrijf te groeien en toch klein te blijven. Het beangstigende beeld van de mammoettanker heeft plaatsgemaakt voor het bemoedigende beeld van de snelle en wendbare speedboot. Hiermee heeft Bol.com zijn derde plek op de ranglijst van 66 ingediende business cases ten volle verdiend!
Beschrijving business case
Het project Bol.com wordt ook in een redactioneel artikel behandeld. Tevens is voor de competitie Beste Business Case van 2009 door betrokken instellingen zelf input geleverd.