Het afgelopen jaar stond voor netwerkleverancier Cisco in het teken van grote veranderingen. Het bedrijf stapte in de bladeservermarkt, deed overnames in de markt voor videoconferencing, zag de concurrentie in de markt voor switches toenemen en kreeg te maken met verslechterde wereldeconomie. Ondanks deze 'reuring' vergaat het Cisco Nederland relatief goed, vertelt directeur Coks Stoffer. Hij legt uit wat in zijn organisatie zoal speelt en wat de plannen zijn.
Hoe gaan de zaken bij Cisco Nederland?
Er is momenteel behoorlijk veel reuring in de markt en dus moeten we vol aan de slag. We presteren in Nederland relatief goed in vergelijking met het wereldwijde concern. Wij blijven investeren in de contacten met klanten en partners. Niet elk bedrijf doet dat momenteel. Wel hebben we hier besloten om enkele investeringen niet te doen en om bepaalde kosten te beperken. Denk daarbij aan reiskosten en efficiënter gebruik van mensen en middelen.
In Nederland zijn we nog altijd aan het werven. We zoeken voornamelijk verkopers en proberen daarbij een goede man/vrouw-verhouding te behouden. Momenteel is 26 procent van ons personeel vrouw. Op termijn moet een percentage van 50 procent mogelijk zijn. Diversiteit van medewerkers vind ik belangrijk. Een organisatie als de onze heeft dat nodig, we willen een afspiegeling van de samenleving zijn. Met nieuwe technologie, zoals videoconferencing, is het goed mogelijk om vanuit huis te werken. Dat zal een grote groep mensen aanspreken. Daardoor kunnen we nieuwe groepen medewerkers in het arbeidsproces betrekken.
Wat is uw advies aan organisaties die overwegen om thuiswerken toe te staan?
Thuiswerken kent inmiddels geen technologische drempels meer, wel organisatorische. De manier van aansturen verandert, de bedrijfsprocessen en het management moeten worden aangepast. De meeste organisaties werken nog op de oude, kapitaalintensieve wijze. Medewerkers banen zich 's ochtends door de files om op kantoor in te loggen op het bedrijfsnetwerk. Ze doen er werk dat ze veelal ook vanaf huis kunnen doen.
Als je samenkomt op de zaak, moet je je bezighouden met het delen van kennis en ervaringen en met dingen die belangrijk zijn voor de hele groep. Managers moeten leren kijken naar welke werkzaamheden worden verricht en niet alleen naar wie er aanwezig is. Heb vertrouwen in je medewerkers. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid leren nemen. De spelregels liggen daarbij niet vast.
U noemde videoconferencing. Wat is uw visie daarop?
Over een paar jaar is videovergaderen heel gewoon, zowel in het bedrijfsleven als bij consumenten. Videoconferencing is daarom een belangrijk speerpunt van Cisco. Kortgeleden namen wij Tandberg over. Zij leveren oplossingen die voornamelijk voor het mkb en consumenten interessant zijn. Met de overname krijgen we veel lokale kennis van deze doelgroepen in huis. De technologieën worden vervlochten, zodat we ze als integrale propositie kunnen aanbieden.
Wat speelt naast videoconferencing nog meer bij Cisco?
Ict-infrastructuur wordt steeds belangrijker als basiscomponent voor de bedrijfsvoering. De intelligentie zit daarbij in het netwerk en dus niet meer alleen in het apparaat van de eindgebruiker of in het datacenter. Tot drie jaar geleden gebruikte Cisco enkel zijn eigen netwerk op deze manier, als een soort interne service provider die voor zijn medewerkers diverse clouddiensten in een enkele netwerkomgeving samenbracht. Nu doen we dat bijvoorbeeld ook voor klanten van telecomaanbieders als BT, KPN en AT&T.
U bent vijf jaar directeur van Cisco Nederland, wat zijn uw plannen?
Voorlopig wil ik hier blijven. Ik heb het naar mijn zin en zie voldoende mogelijkheden om mijn werk aantrekkelijk en uitdagend te houden. Ik ben trots op het team dat we hier hebben en op ons streven naar diversiteit en inclusion (actieve arbeidsdeelname van diverse groepen in de samenleving, red.) en maatschappelijke betrokkenheid. Ik ben internationaal betrokken bij initiatieven op die gebieden.
De inspanningen die wij in Nederland doen, vertalen zich in zichtbaarheid wereldwijd. Cio's en coo's van vestigingen elders in de wereld kijken met interesse hoe wij onze organisatie hebben geregeld.
Coks Stoffer
Coks Stoffer is sinds 2005 algemeen directeur van Cisco Nederland, leverancier van netwerkoplossingen. Vanuit deze functie richt Stoffer zich op het creëren van een sterk en consistent verkoop- en marketingteam en het verstevigen van de relatie met partijen in de grootzakelijke en service provider-markt.
Stoffer heeft ruim 25 jaar ervaring in de ict-sector. Voordat hij bij Cisco kwam, was hij onder andere werkzaam bij ict-dienstverlener EDS, YourNews, Lotus en Tandem. Bij Cisco Nederland werken ongeveer 1070 mensen, waarvan zo'n vierhonderd extern ingehuurden.